Aquest dijous va fer un any que la majoria de peatges de les autopistes catalanes van aixecar la barrera per última vegada. 365 dies després, la mobilitat ha augmentat considerablement a les principals vies ràpides de la comarca. Només un any després de l’inici de la gratuïtat, el Servei Català de Trànsit (SCT) calcula que s’han desplaçat de la C-17 a la C-33, de mitjana, prop de 30.000 vehicles diaris.
En conjunt, són 29.224 vehicles, dels quals 4.866 són pesants. Un augment que suposa el 53,4% més de la mobilitat en general i el 121,1% més de camions en aquesta mateixa via. Aquest situació també s’ha fet notar a l’AP-7, que ha vist incrementar la seva circulació el 37,6% en el tram nord, entre la Jonquera i Parets.
L’augment de la mobilitat a les autopistes ha fet disminuir el trànsit a les carreteres paral·leles i, en conseqüència, ha dut a tensionar les vies ràpides amb un increment de la sinistralitat i les retencions. El Vallès Oriental no ha quedat exempt d’aquesta realitat.
Pel que fa a la pròpia C-33, el director del SCT, Ramon Lamiel, apunta, sobretot, un transvasament de viatgers que han deixat d’utilitzar la C-17 i la C-58 –amb què abans evitaven el peatge– per abocar-se a la C-33 per anar a Barcelona. “Normalment, els dies feiners el trànsit sol comportar-se de manera correcta. El problema el tenim els caps de setmana. Quan la C-33 arriba a la zona de Parets és quan s’ajunta amb l’AP-7 i aquí ens hi trobem turbulències diverses: gent que canvia al carril central o d’altres que volen sortir a Granollers. Fruit d’això, tenim retencions considerables”, explica Lamiel.
La situació es repeteix, de manera molt semblant, a la Roca. El director del SCT diu que ja n’hi ha que en diuen “el misteri de la Roca”. “No hi ha peatge, però continua havent-hi retencions.” La congestió en aquest punt és fruit de la confluència dels vehicles que arriben per la mateixa AP-7 o que hi entren procedents de la C-60, que connecta amb Mataró, o la C-35. “És un misteri que es desfà molt ràpid, però que provoca moltes turbulències.” Només a la Roca, han augmentat en un 98% les retencions per accidents i un 32% per avaries.
Aquestes incidències han fet moure fitxa al SCT per tal de proposar mesures correctores. Lamiel assegura que la pròpia gestió del trànsit els ha fet anar apagant els problemes durant el cap de setmana, però sobre la taula també hi ha altres components. De moment, a falta de l’aval del Ministeri de Transports, la proposta del SCT vol limitar a 100 quilòmetres per hora la velocitat en els 10 trams del conjunt del territori que concentren més accidents mortals i greus. Aquí s’hi compten les zones d’AP-7 que van de Mollet a Sant Cugat i de la Batllòria a Hostalric.
La seguretat a les autopistes també és una de les preocupacions que més repeteixen els alcades de municipis que tenen algun tram d’autopista. És el cas del de Sant Celoni, Raül Garcia. “Em preocupa que s’hagi convertit en una via en què últimament hi ha molts accidents i embussos”, diu.
Menys recaptació
Fruit de la supressió dels peatges, els ajuntaments que tenen tram d’autopista han deixat de cobrar l’impost sobre béns immobles (IBI) per la concessió dels peatges. Sant Celoni, per exemple, aquest 2022 ha deixat d’ingressar gairebé mig milió d’euros per aquest concepte, o la Roca, a qui li’n suposava més de 250.000.
“La previsió d’ingressos de l’Ajuntament és menor i la despesa, major. Hi ha despeses que hem pogut entomar amb romanent d’anys anteriors i en el pressupost hem hagut de retocar partides, sense carregar-nos cap projecte i buscant si en podíem subvencionar algun”, explica Garcia. Si tot va com el govern espanyol ha anunciat, Sant Celoni també s’hauria de veure condicionat per la nova sortida que ha promès el Ministeri per a la Batllòria o per l’ampliació a quatre carrils fins a Montornès. “No en sabem res més. Ens en vam assabentar per la premsa”, diu Garcia.
La Roca, per altra banda, era conegut al territori pel peatge. Al poble, tenien clar que la supressió tindria efectes positius. Per començar pels veïns dels barris de la Roca 2 i Can Colet, que estan a tocar de l’autopista i patien dia sí i dia també molèsties pel soroll de les vies. Amb el peatge, els sons eren més bruscos: de botzines durant el dia i d’operaris de manteniment a la nit. “Ara, com que hi ha cotxes de pas, és un soroll sostingut”, diu l’alcalde, Albert Gil.