La fi dels peatges redueix la xifra global d’accidents de trànsit

Puja l’accidentalitat a les antigues vies de peatge però es compensa amb una caiguda més gran a les carreteres convencionals que fan recorreguts paral·lels

El 9 Nou
06/03/2022
Parets del Vallès

L’alliberament dels peatges ha comportat una reducció del global del total d’accidents de trànsit que es produeixen a les antigues autopistes de pagament –l’AP-7 i la C-33– i a les vies paral·leles gratuïtes –la C-35 i la C-17. Ho exemplifica la comparació de la sinistralitat registrada després de la supressió de les barreres –de l’1 de setembre de 2021 fins ara– amb el mateix període, tant dels anys 2020 i 2021 –ja amb pandèmia– com del 2019 i 2020, previs a la covid.

“Hi ha un augment petit dels accidents a les autopistes però es compensa amb la reducció que es registra a les vies alternatives”, apunta Òscar Llatje, coordinador de mobilitat i seguretat viària del Servei Català de Trànsit. A més, els sinistres que hi ha són menys greus –baixen els accidents amb morts i amb morts i ferits greus– però pugen els que només provoquen ferits lleus o no registren víctimes.

En xifres, el conjunt del corredor de l’AP-7 i la C-35 ha registrat un sol accident mortal o amb ferits greus entre el setembre de 2021 i el febrer de 2022 i va ser a la C-35. En els dos períodes previs, n’hi havia hagut tres. En el cas de la C-33 i la C-17, no n’hi hagut cap. Anteriorment, se n’havien registrat tres entre setembre de 2019 i febrer del 2020 i dos entre els mateixos mesos de 2020 i 2021.

Si s’analitza el total d’accidents, baixen el 7,7% respecte a l’any previ al corredor de l’AP-7 i la C-35 i el 27,6% al de la C-33 i la C-17. En aquests casos, hi ha augments a les antigues vies de peatge (del 180% a l’AP-7 i del 86% a la C-33) però reduccions molt significatives a la C-35 (-52%) i a la C-17 (-64%), que eren les que registraven més accidents.

D’altra banda, la C-33 consolida l’augment de trànsit detectat amb la fi del peatge. Amb les dades des de principi d’any, registra una pujada del 48% del volum de vehicles que hi passen respecte al mateix període de 2019. La pujada és més significativa en el cas dels vehicles pensats, on el volum de trànsit s’ha més que doblat: augmenta un 114%.

Segons Llatje, l’autopista entre Montmeló i Barcelona “anava tan buida que ha pogut absorbir l’augment de trànsit”. Les cues que s’hi formen estan provocades, sobretot, pels taps en hora punt al nus de la Trinitat, on conflueixen les carreteres que baixen del Vallès Oriental i Occidental.

En contrapartida, hi ha un descens dels vehicles que passen per la C-17 entre Mollet i Barcelona. En canvi, entre Parets i Granollers, la C-17 no ha notat cap increment o decrement del volum de trànsit lligat a l’alliberament dels peatges, sosté Llatje. En el cas de l’AP-7, no hi ha xifres exactes del pas per l’antic peatge de la Roca. Amb tot, es xifra l’augment global de trànsit al voltant del 40%. En el cas dels camions, se situa cap al 20%.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't