La reforma de la plaça i de l’entorn dels safareigs ha fet que s’acumulessin més de 50 fanals de diverses alçades i colors de llum en aquest espai urbà. A la banda de Can Queló, on hi ha la seu del Centre Excursionista, hi ha 28 punts de llum. Hi ha els 5 fanals alts –3 amb 2 lluminàries– de la carretera Nova, 11 de mitjans –6 d’un tipus i 5 d’un altre–, 4 punts de llum baixos a mig metre del terra i 2 columnes amb 3 grans focus cadascuna. A la banda del safareig, hi ha 7 fanals alts –comptant el tram de la carretera Nova– i 19 de mitjans, 16 d’un tipus i 3 d’un altre. Encara hi ha 11 punts de llum més –entre els quals 3 fanals alts de 2 lluminàries i 5 de mitjans d’1– en el tram de la carretera Nova, entre la plaça Mossèn Jaume Oliveras i la gasolinera de Can Fontserè.
L’alcaldessa Neus Bulbena reconeix que ja van veure “el primer dia” que segurament hi ha massa llum en aquesta plaça. “És la sensació que dóna”, comenta Bulbena. Els projectes de la plaça i de rehabilitació dels safareigs es van fer per separat. A més, en aquest espai, ja hi havia els fanals de la carretera Nova a tocar. Alfons Gotanegra, que havia estat regidor de Governació fins al 2003, va exposar aquesta situació en les preguntes del públic del ple de la setmana passada. “Hi ha molts fanals en poc tros. És la sensació que té tothom. No ho dic jo, tothom que passa per allà ho comenta. Sembla l’aparador d’una botiga”, explica. “No hi pot haver més tipus diferents de fanals en tan pocs metres”, afegeix Gotanegra.
MESURA DE LLUM
El consistori mesurarà la intensitat de la llum que hi ha en aquest espai i, a partir d’aquí, veurà si adopta mesures per reduir-la. “Formalment, hem de veure si realment hi ha excés de llum”, apunta Bulbena. Si és així, la solució passarà per la supressió d’alguns fanals que es recol·locaran en altres espais del poble. Abans de treure’ls, però, es faran noves mesures amb alguns dels fanals apagats per assegurar que hi haurà una bona il·luminació.