La Sindicatura de Comptes de Catalunya ha detectat irregularitats en la contractació de serveis i la tramitació pressupostària al Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Oriental en l’anàlisi de l’activitat d’aquest ens comarcal durant l’any 2016.
El treball presentat pel síndic Miquel Salazar va ser aprovat en el ple de la Sindicatura del desembre i es va donar a conèixer la setmana passada. Es tracta d’una fiscalització financera del Consorci i de l’empresa pública Serveis Ambientals del Vallès Oriental, SA (Savosa) que és qui fa el servei de recollida de residus.
S’ha analitzat la liquidació del pressupost i el compliment de la legislació aplicable en els àmbits comptable, pressupostari, de les retribucions del personal i de la contractació administrativa de l’exercici 2016. En aquest període, la gerent del Consorci i de Savosa era Maria Teresa Machado. El president del Consorci era Joan Daví, aleshores regidor del PDeCAT a Mollet, i el conseller delegat de Savosa era Quim Ferriol, exregidor d’ERC a Lliçà d’Amunt.
L’informe detecta nombrosos problemes amb la contractació administrativa. Assegura que l’any 2016 “no es va realitzar cap procediment per contractar els subministraments de l’energia elèctrica i del gasoil”, tot i que van representar una despesa de 447.843 euros i de 18.291 euros, respectivament. El servei de retirada, transport i tractament del rebuig també va funcionar sense contracte fins al 13 de maig. La despesa va ser de 210.816 euros entre gener i maig.
I, en el cas de les licitacions fetes, la Sindicatura enumera nombroses deficiències: els expedients del contractes licitats a través d’un procediment obert i en forma de concurs contenien “mancances formals”: els plecs de condicions no havien estat aprovats o no hi havia informe de fiscalització prèvia de la intervenció.
També es parla de “mancances significatives en el compliment de la publicitat legalment exigida en set contractes licitats a través d’un procediment obert i en els contractes menors. Sobre aquest darrer tipus de contractacions, s’assegura que “es renovaven de forma periòdica anualment” als mateixos proveïdors “incomplint el requisit de no superar la durada màxima d’un any”. És, recorda la Sindicatura, “un incompliment del que estableix la normativa de contractació pública”. I conclou: “Hi va haver un fraccionament indegut del contracte”.
Per Ignasi Valls, actual gerent del Consorci i de Savosa –se li va confiar la gestió el setembre de 2018 amb la sortida de Machado, una tasca que compagina amb la gerència del Consell Comarcal–, els temes vinculats a contractació “són els més greus” dels que destaca la Sindicatura en el seu treball. I, de fet, assegura que la regularització de tots els contractes és la tasca que van assumir amb prioritat des de setembre de 2018.
S’ha articulat a través d’un pla de contractació. “És una feina que no es veu i que és la primera que vam fer”, assegura Valls. Ho avala, diu, l’alt volum de licitacions que es van fer durant l’any passat per un valor de 30 milions d’euros, tenint en compte que se sumen els imports de contractes que són per a períodes de temps que van més enllà d’un any.
Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't