QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

L’Ametlla descarta una variant de la carretera de Sant Feliu aprofitant l’eix d’Onze de Setembre

S’aposta per generar un eix verd que relligui els torrents i tanqui la zona sud del nucli urbà

L’avanç del nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) de l’Ametlla que es va aprovar en el darrer ple descarta l’opció de fer una variant de la carretera de Sant Feliu aprofitant el tram central de l’actual carrer Onze de Setembre.

Per fer-la, aquest carrer s’hauria de perllongar cap a ponent travessant el paratge de la Bogadella i cap a l’est pels camps al sud de Can Draper. El document va rebre el suport dels regidors del govern (ERC, Ametlla’t, l’Ametlla en Comú i un regidor no adscrit) i del PSC. Junts per l’Ametlla es va abstenir.

L’avanç del POUM posa sobre la taula tres opcions possibles i el govern municipal aposta per la que preveu convertir el carrer Onze de Setembre ja urbanitzat –entre els carrers de Can Guineu i Llimoner– en un eix verd o parc lineal que tanqui la trama urbana pel sud i relligui amb els entorns naturals que representen els torrents que hi ha a la zona.

Les altres dues opcions que es plantegen sí que donen al carrer Onze de Setembre una funció de variant del tram urbà de la carretera de Sant Feliu.

L’alternativa 0 planteja fer tota la variant. Per finançar-la, però, caldria tirar endavant la urbanització del sector de la Bogadella –on ara hi ha activitat agrícola– i del sud de Can Draper. L’obertura del nou vial, però, tindria uns costos elevats perquè caldria fer un parell de ponts per superar els torrents i construir un nou pas per sota de la C-17 al costat est per anar a enllaçar amb la carretera de l’Ametlla a Llerona (BV-1433) on s’hauria de fer una nova rotonda. Això fa que no estigui clara la viabilitat de l’operació urbanística.

L’alternativa 2 planteja la connexió per la Bogadella –menys costosa econòmicament–, canalitza el trànsit per Onze de Setembre i, al costat est, li dona sortida a través del camí de la Deixalleria per anar a buscar l’enllaç de la C-17 a Can Draper. “En un futur, el desenvolupament del quart cinturó podria donar opció de connexió cap al sud”, apunta Pere Marieges, regidor d’Urbanisme, que entén aquesta opció com “una coça endavant” a l’espera d’un projecte que no se sap si s’arribarà a fer. Marieges, a més, considera que fer la variant de la BP-1432 aprofitant la trama urbana del sud del poble representa “traspassar el problema” a un altre espai “on també hi ha cases”. I no fent-la “salvem dos paratges naturals” en referència a la Bogadella i Can Draper.

Tot i això, Marieges admet l’“excés de trànsit” a la carretera de Sant Feliu i com això dificulta la seva integració urbana. “No és un trànsit propi, és aliè a l’Ametlla” perquè deriva de la mobilitat de municipis veïns com Bigues i Riells del Fai i Santa Eulàlia. En aquest sentit, recorda que el Pla Territorial Metropolità de la Generalitat preveu una nova carretera per donar una connexió directa entre la C-17 i Bigues i Riells del Fai i Santa Eulàlia. També entén que obres com les que s’estan fent aquest estiu a la BV-1435, a Santa Eulàlia, han d’ajudar a potenciar aquest eix de la vall del Tenes com a via de connexió amb la C-17.

“El debat comença ara”

Amb l’aprovació inicial de l’Avanç del POUM, “el debat comença ara”, insisteix Marieges, que recorda que el document ha de servir de base –a partir dels estudis previs fets– i guia en el procés de discussió per fer el nou pla urbanístic. “L’avanç del POUM és un inici, no és el final”, va recordar Marieges. En el ple, l’alcalde, Pep Moret, va demanar que es deixin de banda “colors polítics”. “Decidim entre tots.”

L’Ajuntament ha doblat el termini d’exposició pública de tota la documentació perquè bona part del temps coincidia amb l’agost. Després de l’estiu, hi ha programades dues sessions participatives més, una d’específica sobre la variant de la carretera de Sant Feliu. Tancat aquest procés participatiu i valorades les al·legacions, el ple farà l’aprovació provisional del document que haurà d’aprovar de forma definitiva la Comissió d’Urbanisme de Barcelona. L’avanç del POUM servirà de base per treballar –ja a partir del proper mandat– el nou POUM que substituirà l’actual, que data de 1987.

Per a Pere Marieges, “el gran repte és trobar el nostre model de poble. No podem imitar allò que funciona a la Garriga o Granollers perquè cada lloc és diferent”, indica. “Partim que l’Ametlla ens agrada tal com és malgrat la insostenibilitat del model”, afegeix el regidor, que destaca la importància del nou pla urbanístic per fixar “un model de poble per a l’Ametlla per als propers 20, 30 o 40 anys. És el llegat que traspassarem a les properes generacions”.

Des de Junts, Dolors Ferrer va apuntar al ple municipal que “cadascú té el seu model de poble”. “Hi ha molts aspectes que compartim però no tots.” “Estem d’acord que el planejament de 1987 està obsolet i és insuficient per cobrir les necessitats actuals”, va dir Ferrer, que va assegurar que no s’han sentit partícips del procés de redacció de l’avanç del POUM.

Jaume Durall, de l’Ametlla en Comú, va defensar la necessitat “d’aprofitar l’oportunitat” que obre l’elaboració del nou pla urbanístic i va destacar la importància d’incorporar al debat temes de sostenibilitat i perspectiva de gènere. “Hi ha una bona diagnosi ambiental, de salut i en perspectiva de gènere.”

Jan Santaló, d’Ametlla’t, va demanar “ser menys ambiciosos en la construcció” i apostar “per cuidar més allò que tenim”. “Els propers anys són claus. Freguem els 10.000 habitants i, en poc temps, ens podem posar en 14.000 o 16.000, unes xifres que creiem que el municipi no pot assumir”.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 187 persones.