Les línies R2 i R3 superen el 100% d’ocupació en hora punta

El RACC alerta de l’elevada demanda en les franges de matí pocs dies abans de l’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions a Barcelona


26/12/2019
Granollers

Les línies R2 i R3 de rodalies presenten ocupacions del 100% de la seva capacitat o superiors en les franges d’hora punta del matí. Segons l’estudi Anàlisi de la capacitat del transport públic als accessos a Barcelona que ha fet el RACC i que ha analitzat 42 de les 50 línies –incloent Renfe, Ferrocarrils de la Generalitat i serveis de bus exprés–, la línia de tren de Vic és la que presenta una major ocupació entre 2/4 de 8 i 2/4 de 9 del matí. Se situa en un 108% en direcció a Barcelona.

En l’hora següent, de 2/4 de 9 a 2/4 de 10 del matí, el percentatge d’ocupació baixa fins al 97% als trens en direcció Barcelona. Les ocupacions són força inferiors en sentit Vic: un 84% en les dues franges.

En canvi, la línia R2 entre Granollers-Centre i Castelldefels presenta una ocupació del 100% de 2/4 de 8 a 2/4 de 9 del matí en direcció a la capital vallesana. En sentit Barcelona i Castelldefels, els nivells d’ocupació es mouen entre el 81% i el 85%.

Pel RACC, aquestes xifres superiors al 100% de les places són “una situació inacceptable”. L’estudi recorda que un 80% d’ocupació ja implica que dues terceres parts del passatgers vagin drets prenent de referència la capacitat dels trens Civia amb 54 places per seure i 102 per anar de peu.

Amb una ocupació del 100%, la xifra de persones que van dretes arriba a 141, gairebé triplica les que seuen. I, amb la punta del 108% de la línia R3, la xifra de persones dretes arriba a 157 en un tren Civia tot i que aquestes unitats circulen de forma molt puntual per aquesta línia de rodalies.

Les dades del Vallès Oriental estimen que el conjunt dels serveis –Renfe i línies de bus exprés de la Vall del Tenes (e7), Caldes (e9), Mollet (e21) i Vic (e12)– tenen una mitjana d’ocupació del 89% en l’hora punta del matí. Entre 2/4 de 8 i 2/4 de 9 del matí, arriba al 90%. L’hora següent baixa una mica fins al 88% del total de les places disponibles.

El RACC posa l’alerta en la situació de sobreocupació dies abans de la posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) que impedirà als vehicles sense etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit circular per l’àmbit interior de les rondes de Barcelona. Aquest fet pot derivar en un increment del nombre d’usuaris del transport públic. En el cas del Vallès Oriental, l’estudi estima que unes 1.200 persones més podrien optar pel transport públic dels prop de 2.500 usuaris que es preveu que estaran afectats per les limitacions en l’ús del vehicle privat per la ZBE en hora punta.

Això pot fer pujar l’ocupació mitjana del conjunt de serveis del Vallès Oriental fins al 98% en aquesta franja de dues hores del matí. “El corredor del Vallès Oriental pot arribar fàcilment al límit de la seva capacitat quan s’hagi incorporat el flux de gent provinent de vehicles privats restringits per la ZBE.”

En el conjunt del dia –24 hores–, el treball apunta que hi haurà prop de 15.000 vehicles afectats per les limitacions d’accés a Barcelona. Ho tradueixen en unes 18.000 persones al llarg del dia. Compten que la meitat podran passar al transport públic. Com a alternativa, el RACC proposa un increment del servei de les línies saturades, que en el cas de l’R3 passa per desdoblar la infraestructura per poder guanyar capacitat. També posen sobre la taula alternatives com la flexibilització dels horaris laborals per part de les empreses per diluir la saturació de les actuals hores punta de la franja de matí.

El màxim de l’oferta

Fonts de Renfe han explicat a EL 9 NOU que la companyia està donant “el màxim de l’oferta possible” de places en el servei de rodalies. Recorden que aquesta ve condicionada per la capacitat dels trens –tot i que el 90% dels trens en hora punta van en doble composició– i de freqüència, lligada a la capacitat operativa dels dos túnels que travessen la ciutat de Barcelona i que canalitzen el pas de totes les línies de la xarxa. A més, les mateixes fonts recorden que és la Generalitat, titular del servei, qui marca com s’ha de fer.

LA PREGUNTA

Creu que Pedro Sánchez ha de dimitir?

En aquesta enquesta han votat 65 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't