L’Estat obre la porta a allagar la concessió de l’AP-7 fins a 99 dies més per compensar l’impacte de la Covid-19

El govern espanyol diu que, per ara, no ha rebut cap petició de les concessionàries

El govern espanyol permetrà prorrogar la concessió a les autopistes que acreditin pèrdues derivades de la crisi del coronavirus, va publicar el BOE el 8 de juliol. Afecta el tram de l’AP-7 al Vallès Oriental amb el peatge de la Roca. La data final de la concessió és el 31 d’agost de 2021.

Amb tot, fons del govern han aclarit que, per ara, no ha rebut de moment cap petició per allargar l’explotació de les autopistes per part de cap empresa concessionària després de la publicació d’aquest real decret llei. En cap cas, l’Estat pagaria diners sinó que oferiria estendre el contracte un màxim de 99 dies, el període equivalent de l’estat d’alarma.

Limitacions a la concessió

La compensació en cap cas es podrà demanar si el marge brut d’explotació durant la vigència de l’estat d’alarma va ser positiu. L’Estat no pagarà a les concessionàries una quantitat de diners per compensar les pèrdues, sinó que els permetrà allargar el contracte les jornades necessàries per assolir aquests diners, amb un màxim de 99 dies, els que va durar l’estat d’alarma a Espanya. Per calcular-ho, es considerarà un creixement dels ingressos del 2% respecte als del 2019.

La compensació haurà de permetre assolir un marge d’explotació zero pel període de l’estat d’alarma, o la diferència entre l’aconseguit aquest any i el de l’any anterior, segons quina quantitat sigui més baixa, estipula el BOE.

El BOE avisa que per calcular les pèrdues “no es consideraran els ingressos i despeses d’inversió o finançament, les moratòries o condonacions pactades pel concessionari, ni els salaris dels treballadors en ERTO”. Tampoc es permetrà incloure en el marge brut d’explotació les amortitzacions ni provisions acreditades per les activitats d’explotació de la concessió.

A Catalunya, l’any vinent acaba la concessió de l’AP-7 de la Jonquera a Tarragona, i la de l’AP-2.

Crítiques del sector empresarial i del RACC

El Consell General de Cambres de Catalunya, la patronal CECOT i el RACC han manifestat aquest dilluns la seva “absoluta oposició” a la possibilitat que el govern espanyol prorrogui les concessions de les autopistes de peatge per compensar la caiguda d’ingressos provocada per la crisi del coronavirus.

A través d’un comunicat, les diferents agrupacions han assenyalat que la decisió “minvaria significativament la competitivitat del teixit productiu” davant un escenari de reactivació econòmica que es presenta “llarg i dur”. “El cost dels peatges fa que el camí faci més pujada”, apunten. Alhora, les asseguren que les dues vies afectades –l’AP-7 entre Cambrils i La Jonquera i l’AP-2 entre El Vendrell i Lleida- “estan amortitzades amb escreix”.

En el mateix comunicat, les Cambres, la CECOT i el RACC recorden que el ministre de Transports, José Luis Ábalos, ja va descartar aquesta mesura el passat mes d’abril. Ara que la pròrroga de les concessions torna a ser objecte de debat, les agrupacions admeten que estan “sorpreses”. “Si finalment aquesta pròrroga a les concessionàries tira endavant, l’Estat demostraria més sensibilitat cap a aquestes grans concessionàries que cap als ciutadans i el teixit empresarial, majoritàriament format per pimes”, asseguren. “Això constituiria un greuge que s’afegiria al que històricament ha vingut patint Catalunya en l’àmbit dels peatges”, afegeixen.

Finalment, les organitzacions recorden que ja van enviar una carta al ministre Ábalos el passat 30 d’abril en relació a aquesta qüestió, una missiva que “no va tenir cap resposta”.

LA PREGUNTA

Creu que tirarà endavant la jornada laboral de 37,5 hores?

En aquesta enquesta han votat 141 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't