El sector turístic vallesà ha tornat a agafar embranzida en el primer estiu post-pandèmic. Després de dues temporades marcades per la coronacrisi, la majoria d’establiments turístics de la comarca van assolir entre els mesos de juliol i agost xifres d’ocupació i de facturació iguals a les de 2019, i en alguns casos fins i tot superiors.
Si bé és cert que la campanya de Setmana Santa ja havia estat positiva, ha estat durant aquests darrers mesos quan el conjunt del sector ha començat a parlar obertament de recuperació. Hi han ajudat el retorn a la normalitat després de dos anys d’incertesa, i també el retorn del turisme internacional.
“Després de tant temps tancada a casa a causa de la pandèmia, la gent tenia moltes ganes de tornar a sortir i això s’ha notat. També hem observat com tornaven tots aquells turistes estrangers que durant els darrers anys no havien pogut venir.
A més, en un context com aquest hi havia molta necessitat de desconnectar de la ciutat. I un dels grans atractius de la nostra comarca és justament el fet d’oferir aquesta mena de desconnexió. Això ens ha donat un gran impuls, tant als establiments que es troben en paratges naturals com el Montseny, com a aquells que es troben en zones més de pas com pot ser el traçat de l’AP-7”, destaca la presidenta de l’associació Hotels Vallès Oriental (HVO), Sílvia Brunet.
“El cert és que per Setmana Santa ja s’havia començat a animar tot plegat i ja observàvem que les xifres estaven remuntant després de dos anys molt dolents. De cara a l’estiu no les teníem totes però les reserves es continuen fent molt a última hora. Ara que estem tancant la temporada, podem dir que no tan sols ha anat bé, sinó que ha anat molt millor del que esperàvem en un principi. Hem tornat a les dades de 2019, i alguns hotels fins i tot les han superat”, afegeix Brunet, qui també posa en valor les campanyes de promoció turística impulsades per institucions com el Consell Comarcal.
També el mateix Consell Comarcal valora positivament la campanya d’estiu. “Després de dos anys molt complicats, enguany hem fet un estiu molt bo. Hem consolidat les dades positives que ja havíem començat a registrar per Setmana Santa, i hem vist com totes les activitats de promoció turística impulsades pels ajuntaments i pel propi Consell Comarcal donaven els seus fruits”, afirma el conseller comarcal de Turisme, Àlex Valiente.
“Les perspectives que teníem a principis d’estiu eren bones, i s’han complert. Hem tancat la temporada amb xifres prepandèmiques”, afegeix la secretària tècnica de l’Associació d’Empresaris Turístics del Montseny, Sílvia Arau. “Les cases de turisme rural han registrat una ocupació del 100% durant tot l’estiu. Els hotels han fregat el 90% i els càmpings, el 80%. Les cases de colònies han fet ocupacions més baixes, però també s’han recuperat del cop dels darrers anys.”
“Hi ha alguns elements que van entrar en joc durant la pandèmia i que semblen haver vingut per quedar-se, com ara la tendència del públic a reservar cada cop més a última hora. Però la sensació general un cop tancada la temporada d’estiu és molt positiva. Hem tornat a xifres com les d’abans de la pandèmia. Quant a ocupació encara ens trobem una mica per sota de 2019, però en facturació estem per sobre”, afirma el director de l’Hotel Balneari Termes Victòria de Caldes, Joan Anglí. “Al juliol van fer una ocupació d’entre el 65% i el 70%, i a l’agost ens vam enfilar fins al 90%. L’agost sempre sol ser una mica millor que el juliol. En aquest sentit també tornem a les dinàmiques d’abans.”