Lliçó de solidaritat en anglès

“La solidaritat no s’ensenya, és practica. L’objectiu és crear consciència”. Així explica Laia Segarra, responsable del departament de Llengües Estrangeres de l’institut Vilamajor, l’objectiu d’una pràctica educativa i solidària que ha fet el centre impulsada amb el departament d’Humanitats.


El 9 Nou
10/05/2016

Es tracta d’una pràctica interdisciplinària que ha treballat els drets humans, la seva vigència i la seva vulneració arreu del món. Hi han intervingut els prop de 180 alumnes de segon i quart d’ESO que, dividits en grups de quatre, han treballat a partir de la Declaració Universal dels Drets Humans i han buscat tres països de diferents continents on es vulneressin. Fent servir en tot moment la llengua anglesa, havien de fer una descripció del dret, el país on es vulnera i aportar documentació que ho demostrés. El resultat d’aquesta primera fase es va exposar en forma de mural al centre i en un mapamundi on, amb gomets, es marcaven els països on s’havia vulnerat algun d’aquests drets fonamentals. “Hi havia gomets a gairebé tots els països, inclosa Espanya”, explica Segarra.

En una segona fase, cada grup es fixava en un dret fonamental i una vulneració concreta, diferent de la que havia treballat en la primera fase. S’havia de posar en contacte amb una ONG, que no fos espanyola, per buscar informació i processar-la. El contacte amb l’ONG es feia via correu electrònic i, un cop rebuda la informació, cada grup havia de publicar les bondats de projecte escollit i elaborar un vídeo amb el material recollit en què es reflectís el dret vulnerat, el país i el treball que fa l’ONG escollida.

Entre tots els vídeos, es van escollir cinc finalistes que es van posar a votació a totes les aules de l’institut. El projecte més votat ha estat l’escollit per rebre els recursos d’una campanya solidària en què ha participat tota la comunitat educativa de l’institut: famílies, alumnes i professors. Es tracta d’una campanya de recollida d’un euro en la qual s’ha convidat les famílies dels 400 alumnes del centre i els prop de 40 professors i en què també s’han implicat les regidories d’Ensenyament dels dos ajuntaments, que s’han compromès a aportar la mateixa quantitat recollida a l’institut.

Els diners es destinaran als projectes d’Intermon Oxfam a Austràlia, que va ser el projecte que va tenir més suport en el procés de votació de tot l’alumnat. Les autores són Anna Monrabà i Ya Xue Garcia, alumnes de segon d’ESO, i Mercè Gil i Giulia Ramírez, de quart d’ESO.

Laia Segarra remarca l’oportunitat del treball “en el context actual marcat per la crisi de refugiats” i remarca també la rellevància de la pràctica de llengua anglesa. “És una comunicació real en llengua anglesa. Calia buscar informació en l’entorn digital, aportar dades, referències periodístiques…”, diu. “Aquesta activitat va del pensa a l’actua, de les habilitats cognitives a les d’acció social”, diu Santiago Lugo, responsable del departament d’Humanitats.

És el segon any en què l’institut fa una activitat interdisciplinària. L’any passat va tractar sobre l’alliberament del camp d’Auschwitz, coincidint amb el 70è aniversari.

LA PREGUNTA

Qui és favorit a les eleccions presidencials dels EUA?

En aquesta enquesta han votat 546 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't