La pandèmia de la Covid-19 ha impactat fortament en l’àmbit dels busos urbans, que han vist baixar considerablement la demanada durant el 2020. Segons les dades aportades per l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), els busos urbans han patit, en conjunt, durant el 2020 una reducció de la demanda del 41% en relació a l’any 2019.
Tot i això, hi ha alguns municipis on la davallada és especialment alta. És el cas de Lliçà d’Amunt i Mollet, amb una caiguda del 44% i del 48%. En el cas de Granollers, la baixada és d’un 42%, una mica per damunt de la mitjana. L’anàlisi s’ha fet a partir dels 29 municipis mes representatius de l’AMTU.
A través d’un comunicat, l’AMTU explica que les restriccions de mobilitat imposades per la pandèmia han frenat la tendència a l’alça que s’havia iniciat al mes de gener de 2020 amb un 5% més de demanda, i que al febrer ja era del 7% més que el 2019.
Tanmateix, amb l’arribada del confinament, i malgrat que la prestació del servei no es va aturar en cap moment, al mes de març es produeix una reducció dràstica de la demanda (-52%) en el conjunt dels municipis de l’AMTU, que arriba als seus valors més alts als mesos d’abril (-90%) i maig (-81%).
A partir del mes de juliol, en canvi, hi comença a haver una certa estabilització, amb reduccions d’entre el 30% i el 40% – respecte de 2019 – , que es mantenen fins a finals d’any.
L’AMTU té 113 entitats associades: 107 ajuntaments, 1 entitat municipal descentralitzada i 5 consells comarcals, amb una població representada de 2 milions d’habitants i un volum de viatgers urbans transportats de prop de 44 milions cada any. L’AMTU forma part de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’àrea de Barcelona i actualment gestiona, per encàrrec de l’ATM, els títols de transport T16 i T-verda.
{{ comment.text }}