“Hi ha la voluntat i tenim la certesa que això serà una realitat però encara no s’ha fet l’encàrrec formal”, lamenta l’alcalde Antoni Guil (PSC). En les darreres setmanes, han enviat cartes i correus electrònics insistint en la petició. “Hi ha hagut molts canvis a l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) que han dificultat una via de comunicació, tot i que hem tingut sempre un contacte directe amb la direcció d’obres”.
El consistori recorda que l’Adif ha de tenir enllestida aquesta obra abans d’acabar l’any 2015. Així ho preveu el pla general aprovat l’any 2012. “No és una condició que vam posar nosaltres. És una petició de la Comissió d’Urbanisme”, apunta Guil. La voluntat de l’Ajuntament és mantenir “estrictament” aquestes dates. “Volem que facin el projecte i compleixin aquestes dates”. Si el compromís no es respecta, el consistori podria, legalment, assumir l’execució dels treballs i passar la factura al govern espanyol. Amb tot, Montmeló té predisposició per renegociar amb l’Adif si aquest organisme no pot complir el calendari. Una de les opcions passa per executar l’obra en un marc temporal acotat i en tres fases: primer l’espai central al voltant del carrer Pompeu Fabra i la nova estació, després la zona nord i, finalment, la zona sud, que és la que queda més lluny dels habitatges.
La redacció del projecte ha de definir com s’urbanitza tot l’espai de la llosa de formigó amb una inversió que rondarà els 11,5 milions i que s’ha de finançar amb els diners transferits pel govern de l’Estat a través de la disposició addicional tercera. També dels terrenys que l’Adif té a tocar de les vies, al sud del nucli urbà. L’aprofitament urbà d’aquest espai per a la construcció d’habitatges els permetrà recuperar part de la despesa feta.
De moment, l’acord amb l’Adif ha permès urbanitzar l’entorn de la nova estació amb l’obertura dels carrers Lluís Companys i Josep Tarradellas, que ja enllacen amb el carrer Primer de Maig, a l’altra banda de les vies. Després de cinc anys, les obres de soterrament del ferrocarril a Montmeló estan a la darrera fase. La constructora treballa ara en els darrers serrells, que preveu tenir enllestits a aquest estiu.