Són les dades registrades pel radar pedagògic que la Policia Local va tenir-hi instal·lat durant cinc dies i que, també, informava els conductors de la velocitat a la qual passaven per aquest punt amb una pantalla on es podia llegir la xifra i s’hi afegia una emoticona contenta o trista, segons si es respectava o no el límit de velocitat. Aquest aparell registra les dades de velocitat i, per tant, aporta a la Policia Local dades sobre el nombre de vehicles que van passar per aquest punt durant els cinc dies de control. Amb tot, no té lector de matrícules i, per tant, no es poden imposar sancions als infractors.
En concret, un total de 8.766 vehicles (38,41%) van passar pel punt de radar a una velocitat superior als 50 quilòmetres per hora. Per tant, 14.056 circulaven a una velocitat correcta. La majoria dels vehicles infractors, a més, van passar pel punt de control entre 51 i 60 quilòmetres per hora. De fet, el 85% dels vehicles controlats anaven a una velocitat inferior a 60 quilòmetres per hora, segons les dades facilitades per la Policia Local. De mitjana, els 22.822 vehicles controlats van passar per aquest punt a 48 quilòmetres per hora. Per tant, dins del límit permès. Les dades certifiquen que, de nit, també es respecta el límit màxim de velocitat. “Encaixa amb la percepció que ja teníem nosaltres. Tret de casos molt puntuals, no hi ha un problema de velocitat en aquest punt i, en general, al global de la ciutat”, diu Lluís Colomer, cap de la Policia Local. “Per això, no som especialment actius a l’hora de posar el radar [sancionador]”.
Tot i això, el radar sí que va detectar algunes velocitat clarament excessives. La màxima va ser de 117 quilòmetres per hora d’un conductor que va passar pel punt de control el dimarts 15 de març entre les 9 i les 10 del matí. Aquest és l’únic cas que hauria comportat una sanció penal. També es van registrar alguns conductors més que anaven entre 100 i 110 quilòmetres per hora. El punt de control estava situat a uns 200 metres de la rotonda de l’inici del carrer Marconi. “Hi havia prou distància perquè el conductor ja hagi assolit la velocitat a què volia anar”, diu Colomer.
L’aparell també aporta dades sobre la intensitat circulatòria. Al carrer Marconi, s’ha vist, per exemple, que les puntes es donen entre les 7 i les 8 del matí i al voltant de 2/4 de 8 del vespre. De 2 a 3 de la matinada, és l’hora amb menys circulació aquí.
UNES DADES ÚTILS
Arran d’aquesta prova, la Policia Local de Granollers té previst adquirir un parell de radars pedagògics amb l’objectiu d’instal·lar-los a diversos punts de la ciutat. Aquests aparells funcionen amb bateries i, per tant, no necessiten estar connectats a la xarxa elèctrica. Això permet anar-los canviant de lloc de manera periòdica i poder anar estudiant el comportament del trànsit i dels conductors en diversos punts de la ciutat.
{{ comment.text }}