El debat sobre com integrar els patinets i altres aparells de mobilitat personal als carrers s’està plantejant als ajuntaments del Vallès Oriental.
Mollet del Vallès
La Taula de Mobilitat de l’Ajuntament de Mollet aposta per prohibir la circulació de patinets –amb o sense motor–, altres vehicles de mobilitat personal (VMP) i bicicletes per totes les voreres independentment de quina sigui la seva amplada. També per les zones de vianants. En la darrera trobada, aquest organisme va posar sobre la taula els criteris que han de servir per crear una ordenança municipal que reguli l’ús d’aquests ginys i que és una proposta del govern municipal, segons han informat fonts del consistori. Una comissió d’estudi serà l’encarregada de redactar la nova normativa per portar-la a votació al ple. De moment, però, no hi ha un calendari fixat.
Altres criteris marcats per la Taula de mobilitat van ser que patinets, VMP i bicicletes només puguin circular per la calçada en zones on la velocitat màxima estigui limitada a 30 quilòmetres per hora i on hi hagi carrils bici senyalitzats. També va considerar que els menors de 12 anys i acompanyants podran circular per zones de vianants i per voreres de més de tres metres.
El treball de redacció de l’ordenança haurà de concretar aspectes que poden quedar a l’aire. Per exemple, què passa amb patinets i bicicletes en les vies on la velocitat permesa als conductors és superior a 30 km/h i no hi ha carril bici.
Granollers
El consistori està recollint informació sobre “la poca regulació que existeix en aquest tema”. Llavors, caldrà veure si s’incorpora en un futur amb una modificació de l’ordenança de circulació que data del 2009. Amb tot, aquesta ja estableix per als “patinets elèctrics i anàlegs” la mateixa regulació que per a les bicicletes que, “com a norma general”, han de circular sempre per calçada excepte quan hi hagi carrils bicicleta senyalitzats, que han de fer servir. Només es permet el pas per les voreres de més de cinc metres i si hi ha tres metres d’espai lliure i sempre que no hi hagi aglomeracions de gent. S’entén que això passa quan “no sigui possible conservar un metre de distància amb els vianants ni fer cinc metres en línia recta de manera continuada”. En carrers de prioritat invertida, els VMP poden circular en qualsevol dels dos sentits de circulació. En el cas dels patinets sense motor, no podran anar per calçada. Han d’anar per la vorera, que ha de tenir almenys cinc metres d’amplada amb tres d’espai lliure.
La Garriga
Com Granollers, l’ordenança general reguladora de la circulació inclou una referència a “aparells de mobilitat personal i ginys mecànics”. Quan no tenen motor, no es permet el pas per la calçada si no hi ha un espai específic en aquesta habilitat. També s’estableix que han d’acomodar la seva velocitat a la dels vianants. En casos de molta presència de persones a peu, no podran passar seguint els mateixos criteris que marca l’ordenança de Granollers. Els que tenen motor només poden anar per la calçada si estan homologats o existeix una autorització específica per part de l’Ajuntament.
Parets del Vallès
No hi ha cap ordenança reguladora dels aparells de VMP. Estan a l’espera que la Direcció General de Trànsit (DGT) faci una ampliació de la Llei de Seguretat Viària i del reglament que la desenvoluparà. “S’esperarà que es clarifiqui si aquests ginys tenen qualificació de vehicles a motor o no per regular-ne l’ús”, exposen fonts municipals.
Lliçà d’Amunt
Segons la Policia Local, no hi ha cap normativa. La possibilitat de fer una normativa s’ha posat sobre la taula i s’ha considerat que es treballarà de cara al futur.
Cardedeu
Tampoc hi ha cap normativa específica i no està previst fer-ne cap en breu.
La normativa de Barcelona, pionera i referent
Aquest juliol, l’Ajuntament de Barcelona va fer efectiu un canvi de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles de la ciutat per incloure una regulació específica per als vehicles de mobilitat personal (VMP) assistits amb motor. Es tracta d’un text pioner i que altres administracions locals consideren que pot servir d’exemple a l’hora de desenvolupar una normativa.
Segons les seves dimensions, el text diferencia els aparells en dos tipus: els petits on inclou patinets de mida reduïda i rodes i plataformes elèctriques; i els grans amb patinets de dimensions més importants i els segways. En tots dos casos, la normativa concreta la massa, longitud, amplada i alçada màximes que poden tenir per classificar-los en una o altra categoria
En general, tots els VMP poden circular pels carrils bicicleta segregats o no segregats de la calçada, pels carrers de plataforma única i pels parcs públics. En els carrers on la velocitat màxima està regulada a 30 quilòmetres per hora com a màxim, hi poden passar tots els ginys de mida més gran i els petits que puguin assolir velocitats superiors als 20 quilòmetres per hora.
La visió de Granollers Pedala
Benjamí Aguilar, membre de Granollers Pedala, també és partidari que els patinets amb motor no facin servir les voreres. “Amb aquestes velocitats és evident que no poden anar per les voreres”, indica Aguilar, que entén que “és perillós per als vianants” però també per als usuaris dels patinets. Per exemple, a l’hora de travessar els passos de vianants sense semàfor per les dificultats que poden tenir els conductors a veure’ls si s’hi acosten a velocitats superiors al ritme de les persones que van a peu. Per Aguilar, el criteri de no circular per les voreres també és aplicable a les bicicletes, com ja passa a Granollers, tot i que molt sovint no es compleix.
{{ comment.text }}