L’Ajuntament de Granollers incrementarà l’Impost de Béns Immobles (IBI) i bona part de les taxes municipals un 2,5% d’acord amb l’IPC mig previst per al 2026. Així ho ha aprovat el ple municipal d’aquest dimarts al vespre que ha discutit els tribuits per a l’any vinent. El govern del PSC ha aprovat els canvis en solitari. ERC, Junts, PP i Vox, grups de l’oposició, hi han votat en contra. Granollers Primàries s’ha abstingut en la votació.
Dels cinc impostos i les 23 taxes, l’augment de l’IPC del 2,5% s’aplica en tres impostos i 13 de les taxes. L’Impost d’Activitats Econòmiques puja un 2,5% en tres dels quatre blocs. En un, puja menys fins a situar-se en el màxim previst.
En canvi, l’impost de vehicles de tracció mecànica i l’impost sobre l’increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana, el de plusvàlua, es mantenen sense canvis respecte aquest 2025. Tots dos ja estan en el gravamen màxim permès per llei.
El ple ha acordat mantenir les bonificacions a l’IBI. Entre aquests, la que es dona als propietaris de pisos que els lloguen a través de la borsa de mediació per al lloguer social. Aquest any s’ha aplicat una bonificació del 95% -abans era del 50%- que seguirà activa l’any que ve. Això ha permès als propietaris que s’hi han acollit uns 33.000 euros en total. Gairebé triplica la de 2024 que va ser d’uns 12.000 euros.
També es mantindrà la bonificació de l’IBI als blocs d’habitatges que posin plaques solars fotovoltaiques. “L’any 2025, set comunitats de veïns s’han beneficiat d’aquestes bonificacions, una més que l’any 2024. Per això pensem que és una mesura útil i necessària. L’objectiu és incentivar la instal·lació de plaques en els blocs de pisos, perquè és més habitual que es posin en cases unifamiliars”, ha ressaltat el regidor d’Hisenda, Martí Pujadas.
En canvi, augmenten les bonificacions de la taxa d’escombraries per a les persones que fan ús habitual de la deixalleria en una decisió que s’ha pres a darrera hora i que havia estat reclamada per Junts. S’incrementen els descomptes que s’ha començat a aplicar aquest 2025 després d’augmentar cinc punts percentuals les bonificacions respecte al 2024. Al 2026, fer ús de la deixalleria cinc cops comportarà una rebaixa del 22%. Fer-ho entre 6 i 12, del 24%. I més de 12, del 35%, dos punts percentuals més en cada franja.
Aquest 2025, hi ha hagut 1.497 habitatges que s’han beneficiat de les bonificacions, 62 més que l’any anterior. Les dues deixalleries de la ciutat han registrat 14.403 visites, 222 més que l’any 2023.
Com a novetat, les bonificacions es podran aconseguir fent servir qualsevol de les deixalleries del Vallès Oriental. Fins ara, estava limitat a les dues de Granollers.
Aquest 2025, les bonificacions de les diverses taxes han representat un valor econòmic de 81.507 euros més respecte l’any anterior. En total, les bonificacions aplicades han representat uns 298.000 euros de reducció d’ingressos aquest 2025 per l’Ajuntament.
Núria Maynou ha lamentat que, enguany, el govern del PSC no hagi atès les seves propostes com sí que van fer l’any passat i ha recordat que les taxes i impostos han de ser “progressius i proporcionals” i han de permetre “la millora dels serveis”.
Maynou ha recordat propostes que han fet com bonificacions a l’IBI per crear comunitats energètiques, fer tarificacions socials de preus públics, una taxa per a grans empreses de distribució a domicili com Amazon, la creació d’una ordenança pels pisos turístics o la bonificació per a empreses de sectors estratègics que penalitzin activitats com la logística.
Junts ha agraït el debat amb el govern però ha qüestionat increments en taxes com la de terrasses o la de la zona blava i verda. Ha celebrat que s’hagi atès la seva petició per augmentar els descomptes a la taxa de residus per fer ús de la deixalleria com havien demanat. Amb tot, ha dit el regidor Josep Maria Nogueras, no ha estat suficient per canviar el seu sentit de vot.
Granollers Primàries ha demanat que l’augment de taxes i impositos es vegi al pressupost de 2026 amb més ajudes per a negocis i emprenedors, per exemple, en la recollida de residus. També ha apostat perquè el govern sigui mes “original i arriscat” a l’hora de buscar nous recursos.
El PP i Vox han qüestionat els increments i han lamentat que no van acompanyats d’una millora dels serveis.