QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

La Garriga modificarà una ordenança de 1977 que parla de “persones defectuoses”

Una estudiant del grau d’Educació Social a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i veïna de la Garriga ho va posar de manifest a Twitter

L’article 9 de l’ordenança de policia i bon govern de l’Ajuntament de la Garriga estableix que queda prohibit “fer mofa o objecte de mals tractes a les persones que es trobin a la localitat, especialment si es tracta de gent gran o altres persones físiques o intel·lectualment defectuoses”.

Aquesta expressió final per referir-se a persones amb diversitat funcional va cridar l’atenció a Maria Sellarès, una estudiant del grau d’Educació Social a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i veïna de la Garriga. En detectar-ho va decidir donar-ho a conèixer a Twitter en una activitat proposada per l’assignatura d’Acció Socioeducativa i Diversitat Funcional. “El professor ens ha fet participar en un projecte a Twitter, en el qual has de fer diversos tuits relacionats amb la diversitat funcional”, detalla Sellarès a EL 9 NOU.

L’Ajuntament va reaccionar el mateix dia i va assegurar que modificarà el redactat d’aquesta ordenança que havia estat aprovada l’any 1977. En un comunicat, el consistori assegura que “en cap cas, s’ha volgut menysprear cap col·lectiu” i “demana disculpes a la ciutadania per no haver detectat l’error en els més de 40 anys que fa que és vigent”. A més, l’Ajuntament “dona les gràcies” a la persona que “ha localitzat l’error” i l’ha traslladat al consistori.

Revisió dels textos de les ordenances

A més, assegura que revisarà el de la resta de textos normatius municipals –especialment els més antics– per posar-lo al dia en el llenguatge, l’ortografia i la semàntica o les expressions. Treballaran perquè les modificacions es facin efectives en el ple de desembre. “Mirarem d’anar tan de pressa com puguem”, assegura l’alcaldessa, Dolors Castellà, a EL 9 NOU. “La voluntat és dur tots els canvis al ple de desembre.”

Amb tot, recorda que “val més fer-ho bé” i tenir temps de completar la revisió a fons per fer totes les correccions necessàries de cop. “Farem una mica de dissabte”, diu l’alcaldessa de la Garriga. De moment, el que sí que han fet ja és despenjar-la del web municipal.

Maria Sellarès valora que “la resposta de l’Ajuntament va ser molt ràpida”. “Així que cap queixa en aquest sentit.”

Quan va detectar l’expressió repassant l’ordenança de policia i bon govern, a més d’aprofitar-ho pel treball acadèmic, va pensar que “era una oportunitat perfecta per fer una mica de justícia social” perquè ella també és “una persona amb diversitat funcional”.

Toc d’atenció

L’estudiant de la UOC aclareix que “en cap cas es tracta d’una denúncia”. “Sinó més aviat d’un toc d’atenció, ja que, com molt encertadament han dit algunes persones a Twitter, aquestes ordenances fa molt que hi són i cap govern les ha llegit i/o canviat.” “La responsabilitat hauria e recaure en totes les persones que han format part de l’Ajuntament de la Garriga en algun moment al llarg d’aquests 40 o 45 anys que fa que es va aprovar”, diu. “Em sembla molt trist que ningú es llegeixi les seves pròpies ordenances, però no vull que en cap cas s’utilitzi la meva troballa amb finalitats partidistes”, afegeix Sellarès.

Sigui com sigui, indica que aquest cas demostra que “amb una mica de pressió les coses poden canviar”. “No m’esperava pas que això anés tan lluny i em sento orgullosa d’haver fet que l’Ajuntament s’hagi hagut de moure tan ràpid.” Castellà recorda que l’ordenança fa més de 40 anys que està aprovada. “Ja hi era però ens en fem responsables”, indica a EL 9 NOU.

LA PREGUNTA

Creu que s’aconseguirà l’oficialitat del català a Europa?

30%
70%
En aquesta enquesta han votat 307 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

Fes un comentari

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't