QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Primers contactes entre l’Estat i Mollet i la Llagosta per acordar com s’hi desdoblarà l’R3

El coordinador del Pla de rodalies treballa per planificar i projectar la duplicació de vies en nous trams de la línia de Vic per donar continuïtat a les obres del tram entre Parets i la Garriga

El govern de l’Estat i els ajuntaments de Mollet i la Llagosta ja han tingut els primers contactes per acordar com s’ha de fer el desdoblament de la línia R3 en el tram que passa per aquests municipis.

Ho ha confirmat a EL 9 NOU Pere Macias, coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya, que defensa la necessitat “d’anar planificant” les obres als trams on quedarà pendent la duplicació de les vies quan s’enllesteixin els treballs que l’Estat acaba d’adjudicar per 55,6 milions al tram de 17,1 quilòmetres entre les estacions de Parets i la Garriga.

En aquesta línia, ja s’ha publicat el concurs públic per trobar l’enginyeria que redactarà l’estudi informatiu i ambiental del tram entre les estacions de Centelles i Vic, a Osona. És el que es vol desdoblar just quan acabin les obres entre Parets i la Garriga. Es planifica entre els anys 2025 i 2030, durant la segona meitat de vigència del Pla de Rodalies.

I també “s’ha començat a parlar amb els ajuntaments del primer tram”, que inclou el pas per la Llagosta i Mollet. Macias parla de contactes “molt previs” que han servit per intercanviar informació sobre els punts de partida i admet que són “temes complexos”.

Històricament, Mollet sempre ha defensat la necessitat de soterrar les vies aprofitant les obres del desdoblament i ha reivindicat l’acord que es va presentar el maig de 2008 entre l’Estat, la Generalitat i l’Ajuntament que preveia el soterrament d’uns 1.700 metres del traçat (entre el carrer Onze de Setembre i l’avinguda Rívoli), el trasllat de l’estació actual uns 700 metres al nord –entre la rambla Nova i el carrer Gaietà Vínzia– i una inversió de 140 milions.

El cost –soterrar és molt més car que desdoblar en superfície sense haver de modificar la cota de les vies actuals– és un dels aspectes claus en una operació que agents com l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) han defensat que no pot ser un fre per a la duplicació de les vies. Des d’aquesta entitat, també han recordat que hi ha fórmules aplicades amb èxit en altres espai urbans –com la construcció en viaducte– per garantir una bona permeabilitat entre els dos costats del traçat ferroviari.

En el cas de la Llagosta, l’Ajuntament ha defensat darrerament la proposta que ha posat sobre la taula l’Ajuntament de Santa Perpètua: la construcció d’una variant a l’oest de l’actual traçat per enllaçar la línia de Vic amb el corredor entre Mollet i el Papiol de l’R8 a la futura estació de Riera de Caldes, a la zona de la Granja Soldevila.

En aquest sentit, Macias recorda que s’ha tret a concurs la redacció de l’estudi informatiu per connectar les línies R3 i R8 entre Mollet i la Llagosta. La connexió està pensada per facilitar la connexió directa de trens de mercaderies des de l’R3 cap al Port de Barcelona però també podria servir per a connexions amb trens de passatgers. Per exemple, entre Vic i Martorell passant per la UAB. Aquest traçat, explica Macias, podria servir com un sector de la variant que reivindica Santa Perpètua.

També ha d’entrar en les converses l’Ajuntament de Montcada i Reixac. En aquest cas, però, “encara no s’ha començat a parlar” perquè s’han abordat altres temes: el soterrament de l’R2 i el projecte de reforma de l’estació de Montcada-Bifurcació, que es preveu tancar i licitar aquest any. És, també, una peça important per al desdoblament perquè s’hi bifurquen les línies R3 i R4.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 219 persones.