L’empresa de Montmeló QEV Technologies comença a produir les primers unitats de la seva marca de vehicles elèctrics de transport Zeroid a les antigues instal·lacions de Nissan a la Zona Franca. L’anunci coincideix amb el traspàs de la seva participació al D-Hub, la societat conjunta amb la també catalana Btech. La participació ja s’havia reduït fins al 40% setmanes enrere, quan QEV havia cedit el lideratge del projecte a BTech. La sortida de l’accionariat aportarà a QEV un màxim de 12 milions d’euros.
Ara, l’empresa de Montmeló assenyala que se centrarà a “escalar” la seva producció de vehicles elèctrics a la Zona Franca de Barcelona. La firma es marca l’objectiu de ser una peça clau en la reindustrialització de la planta, que va tancar a final de 2022.
La sortida de l’accionariat de D-Hub no implica que QEV hagi abandonat la intenció de produir els vehicles de la marca Zeroid a l’antiga Nissan. De fet, l’empresa ha comunicat que comença a produir una petita quantitat de vehicles, una cinquantena. Seran 50 vehicles comercials elèctrics de la marca Zeroid.
Mig milió d’euros d’inversió
Per fer possible la seva fabricació, QEV Technologies ha fet una inversió de mig milió d’euros que acceleraran la producció i garantiran la disponibilitat d’una línia d’assemblatge en sistema SKD (peces prefabricades que posteriorment es munten a la fàbrica). La inversió prepara una línia per assemblar vehicles comercials i també autobusos elèctrics de vuit i nou metres.
QEV assenyala que la producció d’aquesta “presèrie” de 50 vehicles permetrà “accelerar la finalització dels processos d’enginyeria de producció i qualitat de la fàbrica per donar continuïtat a l’assemblatge de vehicles elèctrics durant el 2024, d’acord amb el volum de comandes rebudes per la companyia”.
“La finalització de les primeres unitats durant el primer any d’activitat a la Zona Franca suposa un pas endavant per al D-Hub, projecte punter en mobilitat elèctrica que combina producció pròpia amb línies de contract manufacturing [producció per a tercers] i que busca posicionar Espanya i Europa com a referents en automoció sostenible”, assenyala el conseller delegat de QEV Technologies, Joan Orús.
Pendents de la xinesa Chery
L’arrencada de la producció de vehicles comercials coincideix amb l’acord amb Sustainable Mobility Vehicle l’empresa propietat de la matriu de Btech i la marca Ebro, EV Motors, per traspassar el 40% de la participació de QEV al Hub Factory. Aquest acord facilitarà la possible entrada en el projecte del fabricant de vehicles elèctris Chery i la captació de capital d’altres inversors potencials. BTech té avançades converses amb Chery perquè pugui produir a les instal·lacions de l’antiga Nissan models de la seva gamma de vehicles elèctrics.
L’anunci ha provocat retrets dels sindicats al paper de QEV en la reindustrialització. Un portaveu retreu a QEV que no hagi “respost a la confiança i el suport de la mesa de reindustrialització i les administracions”. També lamenta que, “com a pilar bàsic de la reindustrialització, QEV no ha complert els objectius productius als quals s’havia compromès durant aquest temps”. El secretari general de Sigen-Sir-USOC, Miguel Ruiz, apuntava a l’agència ACN “la decepció” pel projecte de QEV. “Si no fos per BTech, que està treballant amb Chery, estaríem parlant de problemes profunds amb un projecte que tenia molt de fum i que al final ha quedat en no-res.” Chery és ara la garantia d’un volum suficient de producció.
{{ comment.text }}