El Consorci de la Zona Franca de Barcelona ha adjudicat finalment els terrenys de Nissan a Goodman i el D-hub. Aquest consorci, que lidera l’empresa de Montmeló QEV Technologies serà l’encarregat de reindustrialitzar la planta barcelonina després del tancament. L’operadora logística australiana va presentar la candidatura de manera formal i actua com a soci logístic del hub de mobilitat, format per una desena d’empreses liderades per QEV i Btech. Les empreses industrials s’han proposat impulsar la marca de vehicles industrials elèctrics Zeroid i recuperar la marca Ebro. Goodman és propietària i gestiona diversos espais logístics arreu d’Europa, els Estats Units i la regió d’Àsia-Pacífic. La mesa de contractació ha confirmat que la proposta de la companyia compleix amb els requisits exigits en la licitació.
En un comunicat conjunt, el Consorci de la Zona Franca de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el Ministeri d’Indústria Comerç i Turisme, s’han felicitat pel retorn de l’activitat industrial en aquests terrenys després que Nissan hi abandonés l’activitat a finals del 2021. A més, admeten que el procés d’adjudicació a Goodman i l’empresa D-hub ha culminat després d'”un llarg procés que ha respectat els principis de legalitat i transparència” per part de la mesa de reindustrialització.
La candidatura de Goodman i del D-hub han guanyat el concurs per a gestionar els terrenys de Nissan de la Zona Franca. El hub de descarbonització serà l’encarregat de reindustrialitzar la planta barcelonina dos anys després del tancament.
Un procés de més de dos anys
L’adéu de Nissan es va anunciar oficialment el maig del 2020, just després del confinament de la població per combatre la covid. Després de mesos de vagues, els treballadors van arribar a un acord amb la multinacional pels acomiadaments al cap de tres mesos.
Tot seguit es va constituir una mesa formada per la Generalitat, el govern espanyol, els sindicats i la mateixa Nissan per pilotar el procés de reindustrialització de les fàbriques de Barcelona, Montcada i Reixac i Sant Andreu. L’objectiu era trobar un substitut del mateix sector per evitar pèrdua de teixit industrial.
El gegant automobilístic xinès Great Wall Motors es va postular com a candidat i va sonar com a substitut de Nissan durant mesos, però va acabar retirant-se del procés tot just abans que la planta barcelonina fabriqués l’últim vehicle, el desembre del 2021.
Així doncs, Nissan va produir l’últim vehicle a les plantes catalanes i va posar fi a més de 40 anys de producció encara sense comptar amb un pla industrial definit.
El fracàs de les negociacions amb la xinesa, que era el projecte preferit, van suposar un revés en les negociacions. A partir d’aquell moment, es va postular com a candidat preferit el D-Hub, un conjunt d’empreses liderades per QEV i Btech. Les dues companyies volien impulsar la marca de vehicles industrials elèctrics Zeroid i recuperar la marca Ebro. Un altre ferm candidat era el fabricant de motos elèctriques Silence. Aquest últim ja està treballant a les instal·lacions ocupant una extensió de 61.078 metres quadrats i va contractar part dels treballadors de l’antiga Nissan.
A banda, l’empresa nipona també va rebre l’autorització perquè el Centre Tècnic de la marca pogués continuar la seva activitat fins el recinte. En aquest cas, ocupa 38.438 metres quadrats i dona feina a 87 treballadors.
Diversos retards en l’adjudicació
A l’estiu, la comissió va obrir el procés per licitar els terrenys a un operador logístic que ha acumulat retard rere retard. El termini per presentar candidatures es va acabar a l’octubre amb només un candidat vàlid, però no ha sigut fins aquest dimecres que s’ha conegut el resultat. Fonts coneixedores del procés detallaven que la multinacional australiana Goodman havia fet servir la seva posició de força com a únic candidat per aconseguir un acord que els beneficiés.
El concurs preveu un arrendament de cinquanta anys amb possibilitat per allargar-ho 20 més i que l’adjudicatari inverteixi almenys 100 milions d’euros.
La mesa de reindustrialització ratificarà l’acord el 28 de febrer
La mesa de reindustrialització que se celebrarà el 28 de febrer ha de servir per ratificar també els acords pel traspàs dels actius entre Nissan i el hub, que no es podien firmar fins que es resolgués el concurs.
El procés per trobar un gestor logístic que respongués directament pels terrenys davant del Consorci de la Zona Franca (CZF), que n’és el propietari, va coincidir en el temps amb l’adjudicació dels fons europeus del Perte del cotxe elèctric. El hub de descarbonització no va poder presentar tots els avals que reclamava el ministeri i acabarà rebent menys recursos, uns 62,5 milions.
Els treballadors han hagut d’esperar dos anys, durant els quals s’han anat esgotant les prestacions d’atur, a saber quin serà el substitut de la companyia nipona, que tenia relació amb Catalunya des del 1979. Queden per recol·locar uns 1.300 treballadors de Nissan, descomptades les jubilacions i les persones que han decidit deixar l’empresa amb una indemnització de 60 dies per any treballat. En total, el tancament va fer perdre la feina a 2.500 treballadors.
Pel que fa a la contractació, els sindicats i el hub estan treballant per poder contractar més treballadors de Nissan dels previstos. Una opció seria fer contractes més curts, de 32 hores. La idea amb la que treballen és que al gener del 2024 tots els empleats estiguin contractats. També s’està plantejant amb la Generalitat fer servir fons europeus per promoure la formació dels treballadors.
{{ comment.text }}