L’arquitecte de Canovelles Quim Olea està davant d’un dels reptes de la seva carrera. L’ajuntament de la ciutat de Waalwijk, al sud dels Països Baixos, li ha encarregat un projecte urbanístic per recosir les dues bandes de la ciutat, partides per una autopista, i crear noves vies de comunicació.
L’oportunitat li va sorgir fa un any, després de guanyar el prestigiós concurs Europan, pensat perquè arquitectes menors de 40 anys repensin l’urbanisme i proposin millores de cara a futur.
Des de llavors ha redactat el projecte, en aliança amb una altra sòcia, Mireia Martín, d’Arenys de Mar, i aquest dilluns el va presentar davant de tècnics i regidors de la ciutat. “Va anar molt bé. El projecte va generar molt debat. No es va concretar directament un encàrrec. Ara comença una fase en què internament estudiaran el cost i la viabilitat de la proposta. Esperem que durant la primera part del 2025 es resolgui i rebem l’encàrrec”, explica Quim Olea.
La ciutat, de fet, es troba en ple procés d’expansió, amb una previsió de créixer en 10.000 habitants en només 10 anys. A partir d’aquí, els reptes són uns quants. Waalwijk, on viuen actualment unes 50.000 persones, està considerat un dels principals centres logístics d’Europa, però alhora no hi està ben resolt el tema de la mobilitat.
L’autopista parteix en dues bandes la ciutat i, per això, en una hi queda la zona residencial i a l’altra, els polígons. Els desplaçaments es fan amb cotxe perquè no hi ha bones connexions amb transport públic i bicicleta, i tampoc hi ha transport ferroviari.
El projecte inclou la connexió del nucli antic amb l’altra meitat a través de cinturons que trenquin la barrera que hi ha actualment dividits per l’autopista. Entre els plantejaments, també hi ha la creació del que n’han dit mobility hub, que els permeti integrar diferents mitjans de transport i crear noves estacions d’autobusos, a més a més de fomentar l’ús de la bicicleta.
Una altra mesura que incorpora el projecte és la reconversió d’un antic dic en una via verda i, en un altre àmbit, la construcció de 250 pisos d’habitatge assequible pensats per a treballadors. El projecte està plantejat en tres fases que podrien arribar a culminar, totes juntes, en entre 10 i 20 anys.
Quim Olea, de 35 anys, va néixer a Canovelles, però viu actualment a Girona. Va treballar durant 10 anys en diferents estudis d’arquitectura. Abans de la pandèmia, va deixar la feina per anar a viure al Canadà, però la covid li va esguerrar els plans i va quedar-se a Catalunya, on va decidir muntar el seu propi estudi. Actualment treballa en diferents projectes.
{{ comment.text }}