QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Santa Eulàlia i la Roca apaguen fanals a la nit per estalviar en llum

Els ajuntaments de la Roca i Santa Eulàlia han començat a apagar part dels fanals de la via pública durant les nits per estalviar en la factura energètica.

El 9 Nou
02/01/2012

L’Ajuntament de la Roca va estrenar la mesura durant la setmana del pont de desembre i la mantindrà durant tot el 2012. El tancament de les lluminàries s’ha fet en bona part del municipi excepte a la zona residencial més allunyada del nucli urbà i en alguna zona cèntrica, com la rambla i la placeta. A Santa Eulàlia, s’han apagat diversos fanals en els carrers del poble que no formen part dels eixos viaris principals. El tancament de les lluminàries comença a la mitjanit i s’allarga fins a primera hora del matí, quan s’apaga tot l’enllumenat públic en fer-se de dia.
“Assegurem la llum que és necessària per seguretat”, diu l’alcalde de Santa Eulàlia, Joaquim Brustenga (CiU), que considera que en molts llocs hi ha un excés de llum que contrasta amb el que es fa en moltes ciutats europees on la il·luminació als carrers és molt inferior. “Aquí pots llegir el diari de nit amb els fanals a tot arreu. A molts carrers hi ha una sobreil·luminació”, remarca. A la Roca també es va arribar a la mateixa conclusió. Segons l’alcalde, Rafael Ros (CiU), l’objectiu amb què s’ha treballat a l’hora de decidir com reendreçar la il·luminació és “que no hi hagi cap punt conflictiu, amb penombra o poc il·luminat”.

En aquest municipi s’han fet diverses proves abans de decidir quins fanals mantenien oberts o tancats. Es va començar per apagar diversos fanals d’alguns polígons industrials. “Estaven encesos tota la nit, tot i que hi havia poca activitat”. Actualment, els polígons Can Jorn, Valldoriolf i Can Font de la Parera tenen el 50% dels fanals tancats a la nit, però la llum s’ha mantingut com estava a Can Massagué i a les zones de les fàbriques de l’entrada al municipi i a la Torreta. També s’ha mantingut intacta la lluminària de les urbanitzacions de Sant Carles, La Pineda, La Roca 2 i el sector de Rocatomba, on, segons Ros, “el nivell d’il·luminació no era tan estrident, ja que els fanals són més antics”. A la zona residencial de Vilalba s’han apagat els fanals de tots els carrers excepte els que hi ha cases edificades. En la resta del municipi s’ha fet “una apagada selectiva”, diu l’alcalde. En alguns casos s’ha optat per “apagar un fanal sí i un no”, i en altres zones, per deixar oberts els de la mateixa banda d’un carrer i apagar els de l’altra. “A la plaça de l’Ajuntament, per exemple, s’ha apagat els fanals alternativament perquè considerem que hi havia excés de llum”.

Segons Ros, amb aquesta mesura, l’Ajuntament aconsegueix estalviar entre 60.000 i 80.000 euros del total de la factura de llum anual, que suposa uns 700.000 euros aproximadament. Per la seva banda, l’Ajuntament de Santa Eulàlia encara no ha calculat quin estalvi exacte representarà l’apagada selectiva de llum per la qual han apostat.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 318 persones.