La Diputació i la Direcció General de Transports de la Generalitat posen en marxa una prova pilot de tres noves línies regulars d’autobús per accedir al Parc Natural del Montseny. Es farà els caps de setmana i festius del 9 d’octubre al 7 de novembre. L’objectiu és reduir l’ús del cotxe particular i evitar massificacions.
Una de les noves línies és la que connectarà l’estació de tren de Palautordera amb el poble de Montseny. S’afegirà a les dues que ja funcionen entre Sant Celoni i Fontmartina i entre Sant Celoni i la Costa del Montseny. La pandèmia va aturar el servei però es va reactivar després. Les altres dues noves línies permetran accedir a la zona d’Osona: des de les estacions de Vic i Balenyà-Tona-Seva fins a Collformic i Viladrau.
El director general del parc, Lluís Martínez, ha avançat que, si els resultats són positius, la prova es convertirà en un servei regular. Les carreteres que creuen el Parc Natural del Montseny compten amb una intensitat de trànsit inferior als 1.000 vehicles diaris els dies feineres. Per contra, els caps de setmana el trànsit s’incrementa considerablement i arriba fins als 3.000 vehicles diaris.
En concret, les tres línies de bus s’oferiran els caps de setmana i festius des del 9 d’octubre fins al 7 de novembre. Es tracta d’una època molt freqüentada en la vessant osonenca per la temporada de bolets i castanyes.
L’alcalde en funcions de Seva, Pol Barnils, ha expressat que aquesta prova “serà de gran ajuda pels pobles que estem als peus del Montseny” i ha apuntat que hi ha èpoques de l’any, com la tardor, en què la zona “es massifica”.
Les noves línies ofereixen bitllets senzills vàlids per a tot el dia i permeten pujar i baixar del bus tantes vegades com es vulgui. El bus serà gratuït pels menors de 12 anys.
A més, les tres línies estan integrades al sistema tarifari de l’ATM de Barcelona. En concret, el servei de Bus Parc es finança entre la Diputació de Barcelona i el Departament de Territori i Sostenibilitat.
Reduir el trànsit a les carreteres
Les carreteres de la xarxa viària que creuen el Parc Natural del Montseny tenen una intensitat de trànsit molt baixa de dilluns a divendres -menys d’un miler de vehicles diaris-, però els dissabtes i, sobretot els diumenges, el trànsit s’enfila fins als 3.000 vehicles diaris. De fet, hi ha algunes carreteres com la BV-5114, en què el trànsit s’incrementa més d’un 800% els diumenges.
El director general del Parc Natural del Montseny ha lamentat que l’alta freqüentació de visitants, tant a peu com amb vehicle, té un impacte negatiu pels espais naturals. Segons ha relatat, els problemes del vehicle motoritzat estan relacionats amb la contaminació, la saturació d’aparcaments i vehicles mal aparcats pels entorns.
Martínez ha explicat que la pandèmia ha accelerat aquesta sobrefreqüentació de visitants i no descarta que es tornin a aplicar mesures de control de trànsit si se saturen els accessos.
L’exemple de les línies del Vallès
El novembre de 2017 es va posar en marxa una prova pilot per accedir amb autobús des de Sant Celoni fins a Santa Fe del Montseny i Fontmartina en dues línies diferents. La bona resposta de visitants va fer que, a l’octubre de 2018, el servei passés a ser regular i s’establissin dues línies estables tots els caps de setmana i festius.
{{ comment.text }}