Set de les disset estacions de tren del Vallès Oriental no estan adaptades

La majoria de problemes d’accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda es troben a les estacions de la línia R3


19/04/2021
Granollers

Gairebé la meitat de les estacions de Rodalies del Vallès Oriental no estan adaptades a la realitat de les persones amb discapacitat física i sensorial. De les 17 parades que Renfe i Adif operen a la comarca, set en total encara no disposen de pas soterrat adaptat o d’ascensor que permetin creuar les vies i canviar d’andana amb seguretat a les persones amb mobilitat reduïda. Es tracta de Figaró, les Franqueses, la Garriga, Granollers-Canovelles, Mollet-Sant Fost, Parets i Sant Martí de Centelles –tot i que aquesta última es troba a la comarca d’Osona, ofereix servei als usuaris d’Aiguafreda.

“Els casos més flagrants són els de Mollet-Sant Fost i Granollers-Canovelles. No pot ser que dues estacions per on cada dia passa tanta gent encara no es trobin adaptades. A Mollet-Sant Fost, a més, hi ha l’afegit que les obres es van arribar a licitar però encara no s’han iniciat. És una vergonya”, denuncia el president d’Adimo, Jaume Girbau. Aquesta associació amb seu a Mollet representa les persones amb diversitat funcional del Vallès Oriental. Entre les seves principals reivindicacions, s’hi troba justament la supressió de les barreres arquitectòniques a les instal·lacions ferroviàries.

La de Granollers-Canovelles és una de les parades que Renfe i Adif preveuen adaptar al llarg dels propers anys en el marc del projecte de desdoblament de la R3. Per al regidor d’Obres i Serveis de l’Ajuntament de Granollers, Albert Camps, cal convertir aquesta estació en un “lloc accessible” aprofitant les obres lligades al desdoblament. “S’ha de replicar el model de l’estació de França, que ja està dotada d’ascensors, a l’estació del Nord”, conclou Camps.

A Mollet-Sant Fost, de la línia R2, s’hi farà una remodelació integral que comportarà, entre d’altres, la instal·lació d’un ascensor com el que va entrar en funcionament ara fa un any i mig a Mollet-Santa Rosa. Ambdós projectes es van licitar al mateix temps, però si bé l’actuació a Mollet-Santa Rosa es va completar dins del termini previst, el de Mollet-Sant Fost es va endarrerir a causa d’una imprevist que va obligar a reiniciar tot el projecte. Actualment, les obres es troben en fase de licitació.

“Quan l’empresa constructora va abandonar el projecte, ens vam veure obligats a tornar a començar i ho vam aprofitar per introduir-hi algunes millores. Esperem licitar les obres durant els propers mesos i iniciar-les al més aviat possible”, apunta el portaveu de Renfe, Antonio Carmona. “Si tot va bé, les obres començaran aquest 2021, la qual cosa és una molt bona notícia. L’adequació d’aquesta estació és una de les reivindicacions històriques del municipi”, afegeix l’alcalde de Mollet, Josep Monràs.

Exceptuant Mollet-Sant Fost, totes les estacions pendents d’adaptar es troben al traçat de la línia R3, la que més mancances presenta a hores d’ara en termes d’accessibilitat, segons Adimo. És el cas, per exemple, de Parets i la Garriga. “Tenim una estació del tercer món. És un desastre i el risc és brutal”, lamenta la regidora d’Urbanisme de Parets, Rosa Martí.

La seva homòloga de la Garriga, Neus Marrodan, assegura que “l’estació actual té tots els problemes d’accessibilitat”. Recorda que l’entrada a peu pla només es pot fer per la banda de l’edifici de l’estació. “Només d’entrar a la zona de vies, les persones amb mobilitat reduïda es troben amb unes escales.” Per pujar a l’andana cal anar a buscar una rampa i per travessar a l’altra banda cal anar fins al pas adaptat que hi ha a l’extrem que toca al pas de nivell de la carretera de Samalús.

Finalment, Adimo denuncia les dificultats de les persones amb problemes de mobilitat a l’hora d’accedir als trens. “Tot i que molts vagons ja estan equipats amb rampes d’accés, moltes andanes no es troben a la mateixa alçada i això genera un esglaó impossible de salvar per qui va amb cadira de rodes, però també per la gent gran i les famílies que porten cotxets de nen petit”, lamenta Girbau.

LA PREGUNTA

El PSC ha de liderar els pactes per a la nova legislatura al Parlament?

En aquesta enquesta han votat 197 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't