QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

“L’urbanisme actual de Mollet està condicionat per l’arribada del tren”

El Centre d’Estudis Molletans dedica les seves jornades a celebrar els 170 anys del ferrocarril

Mollet no seria la mateixa si no fos per la transformació que va generar l’arribada del ferrocarril a la ciutat. Al segle XIX, era una població molt petita dedicada a l’agricultura que no havia canviat en segles.

L’any 1854, però, arribava el primer tren de la línia Barcelona-Granollers. Per celebrar l’efemèride, el Centre d’Estudis Molletans dedica les 25es jornades a parlar sobre el passat, el present i el futur del ferrocarril del 12 al 24 de novembre.

“Aquesta arribada va suposar un canvi radical en la població, que hauria estat molt diferent si no haguéssim tingut la sort de, en aquesta etapa tan primerenca, tenir ferrocarril. La línia Barcelona-Granollers és la segona que es posa en marxa a Catalunya després de la Barcelona-Mataró (1848)”, explica Jordi Bertran, director del Centre d’Estudis Molletans.

Tot i que el canvi va ser lent i gradual, el tren va posar la infraestructura perquè cap a finals del segle XIX la ciutat canviés el seu model econòmic de l’agricultura a la indústria.

La primera estació que es va inaugurar va ser l’estació de França – actualment Mollet-Sant Fost – el 23 de juliol de 1854, i estava situada uns metres més enllà, prop del pas a nivell del carrer Berenguer III. L’objectiu de la línia no era pas arribar a Granollers, sinó a Sant Joan de les Abadesses per transportar carbó a les indústries de Barcelona.

“Per motius econòmics aquesta idea va quedar aturada a Granollers durant un temps fins que van veure que ja no era prioritari arribar a Sant Joan de les Abadesses i es va seguir cap a Girona i França”, diu Bertran.

Des del punt de vista dels veïns del moment, el tren “es veia com una cosa anecdòtica o una nosa perquè quedava lluny del nucli. En els inicis hi havia molts dubtes sobre els efectes que podia tenir sobre la salut de les persones. Per tant, es va veure més com una cosa negativa que no pas positiva”, afegeix el director.

Amb el temps, però, l’alcalde del moment va veure les possibilitats de fer servir el tren per portar a Barcelona l’excedent del mercat setmanal.

“L’estació també va suposar el naixement d’un nou barri, el de l’Estació de França, on es va construir un eix que el connectava amb el nucli que va estructurar tot el barri. Per tant, l’urbanisme actual de Mollet també està condicionat per l’arribada del tren.”

Es tracta del carrer Berenguer III que fins al 1886 es coneixia com a carrer de l’Estació, moment en què es va inaugurar la segona estació de la ciutat a Santa Rosa.

PASSAT, PRESENT I FUTUR

Les jornades sobre el ferrocarril comencen aquest dimarts a 1/4 de 7 de la tarda al Museu Abelló amb la Ponència de Bertran “L’arribada del ferrocarril, el naixement d’un barri i la transformació d’una ciutat”. Dissabte a 2/4 d’11 del matí es farà la tertúlia teatralitzada “La casa número 90”, que fa referència a la casa del carrer Lluís Duran on van néixer el pintor Joan Abelló i el polític Jordi Solé Tura. Diumenge a 2/4 d’11 del matí hi haurà una passejada guiada i la presentació d’ “El relat de l’Ona” amb els protagonistes del barri de l’Estació de França. A més, durant tota la setmana es podrà visitar la trobada de maquetes ferroviàries al Mercat Vell.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 201 persones.