L’any 2024 s’ha tancat amb tres persones mortes a les carreteres del Vallès Oriental. La xifra representa un descens notable respecte a l’any precedent –el 2023 hi va haver 12 víctimes mortals en accidents de trànsit a vies interurbanes– i també respecte a la resta d’anys posteriors a la pandèmia de la covid, segons les dades facilitades pel Servei Català de Trànsit (SCT). El darrer va ser a la C-59 a Caldes l’octubre passat.
El registre de 2024 també marca un rècord històric des que hi ha registres rebaixant la millor dada fins ara, la de l’any 2014, quan van morir cinc persones en sinistres de trànsit en vies interurbanes de la comarca. Les xifres tenen en compte les morts que es registren en un termini màxim de 24 hores després de l’accident. Les persones amb lesions greus que acaben morint passat aquest període no es tenen en compte en aquesta estadística de l’SCT.
A la xifra de persones mortes a les vies interurbanes, cal sumar-hi una persona morta en sinistres en vies urbanes, un motorista que va perdre la vida en una caiguda la setmana passada a Montornès. En aquests cas, la xifra prové de les informacions que ha anat publicant EL 9 NOU al llarg de l’any.

També representa una millora respecte a les set persones mortes al llarg de 2023 en vies urbanes. I respecte a la majoria d’anys precedents. El Servei Català de Trànsit no ofereix dades oficials de víctimes als nuclis urbans fins més endavant a partir de la informació que els traslladen les policies locals, les competents en aquests sinistres.
Segons ha pogut saber EL 9 NOU, hi ha una segona persona morta en via urbana. Es tracta d’un home de 79 anys que va quedar ferit crític en un sinistre el 13 de juliol a la via que envolta el Circuit, a Montmeló. Va morir tres dies després a l’Hospital de Sant Pau, a Barcelona, on va ser traslladat després de l’accident. EL 9 NOU no l’ha sumat a l’estadística seguint el criteri de morts a 24 hores de les dades facilitades pel Servei Català de Trànsit.
La davallada encara és més espectacular si es compara amb els registres de víctimes que hi havia a finals dels anys 90 i els primers anys després del canvi de mil·lenni. El 2001, es va arribar a un màxim de 49 morts en carreteres del Vallès Oriental. Pràcticament, una persona morta per setmana de mitjana. L’any 2024 hi va haver una víctima cada quatre mesos.

Entre 2023 i 2024, el Vallès Oriental registra un descens de víctimes clarament per damunt de la mitjana de les comarques de Barcelona, on els morts a les carreteres van reduir-se el 14,1% en conjunt (dels 64 de 2023 als 55 de l’any passat). També si les xifres es comparen amb el 2019, l’any previ a la pandèmia de la covid, que va comportar una aturada gairebé total de la mobilitat durant uns mesos i, després, uns certs canvis d’hàbits amb el creixement del teletreball. La davallada al conjunt de les comarques de Barcelona és del 30,4% (de 79 a 55 víctimes mortals), mentre que al Vallès Oriental frega el 100%.
Tot i la reducció de víctimes mortals a les carreteres del Vallès Oriental, les xifres de 2024 tenen un costat negatiu: l’increment de les xifres d’accidents amb víctimes i del nombre de persones que van acabar ferides. En concret, segons les dades de Trànsit, l’any 2024 hi va haver 595 accidents amb víctimes (ferits lleus i greus i/o morts) al Vallès Oriental. Són 72 més que els de l’any anterior però 17 menys dels que es van registrar el 2019, abans de la pandèmia de la covid. Els accidents amb ferits greus també pugen: dels 39 de 2023 als 52 de 2024 (+13).
En consonància, les dades de persones lesionades tenen un comportament paral·lel: els ferits lleus pugen de 695 a 828, 133 en un sol any. I els greus, de 46 a 61, 15 més. Respecte a les dades de 2019, hi ha un increment dels ferits greus (+11), que passen de 50 a 61. Però hi ha una davallada dels lleus: de 883 a 828. Són 55 menys.