QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Uns 90 informadors assistiran els passatgers de l’R3 durant el tall

Es calcula que l’aturada del servei entre l’Hospitalet i la Garriga afectarà 21.500 viatgers al dia

Renfe desplegarà dimarts una norantena d’informadors a les estacions de l’R3 per guiar els usuaris en l’estrena del tall ferroviari que condicionarà els desplaçaments de bona part dels usuaris de la línia durant els propers 16 mesos. L’esforç comunicatiu se centrarà als principals punts de transbordament: l’estació de Fabra i Puig, a Barcelona, d’on sortiran i arribaran els autobusos, i l’estació de Centelles, on els passatgers de les comarques d’Osona, el Ripollès i la Cerdanya faran l’intercanvi entre tren i bus. “Els passatgers han de sentir-se acompanyats”, deia dijous Antonio Carmona, portaveu de Renfe a Catalunya, després d’un viatge de prova amb bus entre Barcelona i Centelles amb periodistes. El tall en la primera fase fins al maig de 2026 afectarà el dia a dia d’unes 21.500 persones. En la segona, d’unes 12.000.
Els primers dies es posarà atenció especial en els recorreguts entre les estacions i les parades de bus. Especialment, en aquelles estacions on estiguin més allunyades. Pot ser el cas de la Garriga (el busos sortiran de la Sínia, a uns 750 metres de l’estació), de Granollers-Canovelles (la parada estarà al carrer Manuel de Falla, a 450 metres de l’estació) o de Parets (a la plaça Josep Marcer, a uns 200 metres de l’estació).

El servei alternatiu per carretera s’articularà amb serveis de bus entre Fabra i Puig i Granollers-Canovelles passant per les parades intermèdies d’aquest tram (Montcada-Ripollet, Santa Perpètua-La Florida, Mollet-Santa Rosa i Parets). Hi haurà sortides cada 20 minuts. Un servei amb parades que anirà directe de Fabra i Puig a Mollet-Santa Rosa i, des d’aquí, passarà parada per parada (Parets, Granollers-Canovelles, les Franqueses i la Garriga) fins a Centelles. A banda hi haurà les relacions directes: Vic-Barcelona (cada 15 minuts), Centelles-Barcelona (cada 30) i la Garriga-Barcelona (cada hora).

L’operativa amb tren i bus implicarà viatges més llargs. “Sempre que hi ha un transbordament de tren i bus s’incrementa el temps de viatge”, admetia Carmona. També recordava que les obres a l’R3 són necessàries, demandades des de fa temps per la ciutadania i que s’estan executant “amb la voluntat d’afectar al mínim possible els usuaris”. A més, s’estarà amatent a millores i reajustaments del servei d’autocars que puguin proposar usuaris, ajuntaments o plataformes.

Les plataformes d’usuaris es mostren escèptiques. És el cas de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic. Apunten que si bé “són unes obres necessàries”, “el pla alternatiu ha de funcionar bé des del primer dia per no acabar patint una situació de provisionalitat i que el canviïn a mig tall”, afirma Arnau Comajoan, que afegeix que seran exigents amb el compliment del servei. El de l’R3 és el tall més llarg fet fins al moment a la xarxa de Rodalies. Carmona recordava que un cop s’hagin acabat les obres, la línia “millorarà en fiabilitat i operativitat”. També apuntava que la tramitació per desdoblar la resta de trams està en marxa.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 139 persones.