El govern de la Generalitat es fixa com a objectiu la posada en marxa de la línia orbital ferroviària (LOF) que ha de connectar Granollers amb la resta de ciutats de la segona corona metropolitana en l’horitzó dels propers 25 anys, fins al 2050. Així queda recollit en l’Estratègia Ferroviària de Catalunya que el consell de govern ha aprovat aquest dimarts. A banda de la LOF, el document també fixa com a objectiu el desenvolupament de la línia transversal per connectar Girona amb Lleida passant per Vic i Manresa.
Pel govern, les dues noves infraestructures, orbital ferroviària i línia transsersal, han de ser elements estructuramts del país amb l’horitzó de l’any 2050 i tenint en compte els creixement de població previstos i que aquests seran més grans en àrees allunyades de la ciutat de Barcelona. Ho comparen amb el paper que han tingut entre el 2000 i el 2025, les línies 9 i 10 del metro de Barcelona, en l’àmbit metropolità, o la xarxa d’alta velocitat, al conjunt del país.
El govern també apunta que hi ha parts de la línia orbital ferroviària que són prioritaris per davant d’altres. Un és la connexió entre el Vallès Oriental i el Vallès Occidental que, detallen, ja s’està avançant. El Ministeri de Transports ja redacta un estudi informatiu de la connexió entre les línies R4 i R8 a l’entorn de Barberà del Vallès que permetria recorreguts directes en tren entre Granollers i Mollet i Sabadell i Terrassa. També seria de nova construcció la connexió entre Viladecavalls i Martorell.
Segons el govern, aquest estudi informatiu ha d’estar redactat l’any que ve. A partir d’aquí, caldrà fer-ne l’exposició pública i el tràmit d’al·legacions. Un cop superat, es podrà fer la redacció del projecte.
El govern preveu que la LOF aprofiti alguns trams infraestructura ja existent. Per exemple, un sector de l’R8 o de l’R4 entre Martorell i Vilafranca. Això es combina amb nous trams com els dels dos extrems: de Mataró a Granollers i de VIlafranca del Penedès a Vilanova i la Geltrú passant per Sant Pere de Ribes.
Estratègia Ferroviària de Catalunya
L’Estratègia Ferroviària de Catalunya (EFC) identifica vuit objectius: que el transport ferroviari jugui un paper de primer ordre en les polítiques de mobilitat sostenible incrementant la demanda, fer del tren un element clau per a la cohesió social i territorial del país, assolir bons nivells de qualitat en la prestació de serveis ferroviaris, planificar un sistema competitiu i eficient de serveis ferroviaris, augmnetar la quota modal del transport de mercaderies per ferrocarril, promoure les empreses catalanes del transport ferroviari, potenciar la formació professional i universitària en l’àmbit ferroviari i mantenir o incrementar la inversió ferroviària a Catalunya.
Per assolir els objectius, es fixen 13 línies d’actuació amb 63 mesures. D’aquestes, 24 ja estan en execució, segons fonts del govern. Part dels objectius, es concretaran amb el pla de serveis ferroviaris que està elaborant la Generalitat i ja està força avançat. Aquest definirà quins són els serveis ferroviaris que s’han de prestar a Catalunya i com s’han de donar.
Segons la diagnosi del pla, des del 2001 i fins ara, s’han invertit 30.000 euros a Catalunya en l’àmbit ferroviari. La meitat l’ha fet la Generalitat i l’altra meitat l’Estat. Gairebé un terç dels recursos s’han destinat a l’alta velocitat.
Segons els responsables del Departament de Territori, una inversió semblant entre 2025 i 2050 permetria tirar endavant la línia orbital ferroviària i l’exi transversal ferroviari.