Els radars instal·lats a les carreteres del Vallès Oriental han derivat en una reducció del 66% de la xifra d’accidents de trànsit amb morts i/o ferits greus que s’han produït en els trams de carreteres que estan sota la influència d’algun d’aquests aparells, ja sigui fix o de tram.
En concret, analitzant els àmbits on hi ha punts de control que porten almenys cinc anys instal·lats, s’ha passat de 39 morts i/o ferits greus que hi havia hagut abans de la col·locació de l’aparell a 13, segons dades del Servei Català de Trànsit. La davallada de la sinistralitat és similar a la que es dona als punts on s’han col·locat radars de la resta de Catalunya: es mou entre el 65% i el 70%.
Trànsit considera que hi ha uns 57 quilòmetres de carreteres del Vallès Oriental que tenen la velocitat controlada amb radars. La xifra es calcula tenint en compte els estudis que quantifiquen que un radar fix té incidència sobre un tram de tres quilòmetres de carretera: un quilòmetre i mig previ i un quilòmetre i mig posterior al punt de control.
“L’efecte dissuasiu es dona abans però, sobretot, és passat el radar”, explica Óscar Llatje, responsable en Seguretat Viària i Mobilitat del Servei Català de Trànsit. Entén, que fins i tot, la xifra d’influència dels radars fixos es prolonga més enllà d’un quilòmetre i mig un cop superat. En el cas dels radars de tram, la zona inclou l’espai entre els lectors, que acostumen a ser distàncies més llargues. Llatje recorda, però, que els radars de tram no s’adapten a qualsevol carretera. “Han de ser vies sense canvis de velocitat ni enllaços. Trams llargs amb valors constants”, diu Llatje. Per això, són òptims per a autopistes o túnels.
Al Vallès Oriental, hi ha una quinzena de punts preparats per fer controls amb radars. No tots estan actius. Amb tot, l’efecte dissuasiu es dona en tots. “Encara que el radar no funcioni, sempre fa un efecte de reducció de la velocitat en els conductors.” I, per tant, de l’accidentalitat. Trànsit utilitza les dades de sinistralitat als trams controlats per radars com a indicador per comprovar l’impacte que tenen i decidir sobre possibles canvis de lloc.