QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

L’acord per la connexió viària de Terrassa i Sabadell posa en alerta els contraris al quart cinturó

ERC acaba donant suport a la proposta del PSC sobre un tram de la carretera al Vallès Occidental

El 9 Nou
27/01/2023
Granollers

La decisió d’ERC al Parlament aquest dijous de votar a favor de la moció del PSC per l’execució d’una nova carretera entre Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès posa en alerta sectors contraris al projecte d’autovia orbital davant d’una possible continuïtat cap al Vallès Oriental.

Amb ERC, el ple va posicionar-se a favor de la ronda Nord de les cocapitals del Vallès Occidental que, a la vegada, donarà sortida cap a la C-58 al trànsit del tram del quart cinturó en obres des del Baix Llobregat. La proposta socialista va sumar 114 vots a favor, els de tots els diputats excepte els Comuns i la CUP. ERC, que històricament s’ha oposat al projecte de quart cinturó, justificava el seu vot afirmatiu al text com un gest “de responsabilitat” per aconseguir l’aprovació dels pressupostos de la Generalitat per aquest 2023 “a favor de la gent del país”.

La Campanya contra el quart cinturó (CCQC) és crítica amb la decisió d’impulsar aquest tram d’infraestructura al Vallès Occidental. “No comptàvem amb el vot favorable d’ERC”, admet Toni Altaió, portaveu de la plataforma. Però recorda: “La Campanya contra el quart cinturó porta 30 anys de lluita i situacions com aquesta –un posicionament favorable del Parlament a la infraestructura o a trams– les hem anat vivint tot aquest temps”, diu a EL 9 NOU.

També va mostrar el seu rebuig a la infraestructura viària la plataforma per la Promoció del Transport Públic (PTP). En una nota, deien que “apostar per l’ampliació viària respon a un model obsolet que ja s’ha demostrat que només genera més demanda d’ús del vehicle privat i més contaminació, accidents i soroll”. Com a alternativa, reclamen executar els intercanviadors de l’R8 amb les altres línies de Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat o fer a la N-150 al Vallès Occidental un eix de bus d’altes prestacions.

En un comunicat, la CUP del Vallès Oriental critica que ERC, com el PSC, posin “per davant els interessos partidistes als del territori”. Lamenten que es continuï “apostant pel model de l’asfalt” i per un projecte que “no respon a les necessitats i demandes del territori”. Marc Parés, diputat d’En Comú Podem i vinculat amb Figaró, va parlar del quart cinturó com una infraestructura “caduca” i va denunciar el “xantatge” del PSC condicionant els pressupostos al projecte viari.

Per la CCQC, tirar endavant la planificació de la nova connexió viària entre Terrassa i Castellar pot representar “una fragmentació de projecte” de quart cinturó. “Fragmentar projectes vulnera la legislació ambiental i directives europees”, assegura Altaió, que posa sobre la taula un altre dubte: “Caldrà veure si hi ha acord pel traspàs de competències i diners perquè la Generalitat faci l’encomana del projecte.” I, en tot cas, recorda que hi ha tot un procediment de tramitació ambiental que aquesta infraestructura haurà de fer. “No es podran estalviar l’anàlisi d’alternatives i, si les coses es fan com pertoquen, això decaurà”, diu Altaió, que insisteix que el quart cinturó és un projecte “caduc”.

El PSC insisteix que la proposta de la ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa i Sabadell ja estava prevista al Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV), aprovat pel govern de la Generalitat quan encara en formava part Junts. També es remeten a l’acord que es va presentar el juny passat a Terrassa entre el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i els ajuntaments de la zona i on també hi havia d’haver representants de la Generalitat, que a darrera hora no hi va participar.

Per Altaió, en canvi, el PEMV també estableix uns horitzons de reducció de les emissions i de transbordament modal del cotxe cap al transport públic que s’han de complir en paral·lel. “Una carretera dubtem que permeti millorar-ho. No respon ni a l’emergència climàtica ni a criteris de mobilitat sostenible”, indica, i apunta que ara només el 15% de la mobilitat entre les dues cocapitals del Vallès Occidental és amb transport públic. I entre Castellar i Sabadell, “qualsevol actuació ha de passar també per actuacions al transport públic”. Per tot plegat, assegura que “amb això no resolen els problemes de mobilitat que hi ha al Vallès”.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 139 persones.