Mollet i l’Estat pacten el desdoblament de l’R3 amb una nova estació més cèntrica i la integració urbana de les vies

L’acord, que no contempla el soterrament, preveu un viaducte que facilitarà la permeabilitat entre el centre i Plana Lledó i la cobertura d’un tram entre el parc de Plana Lledó i el cementiri que generarà un nou espai verd d’uns 7.000 metres quadrats

L’Ajuntament de Mollet i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana han pactat el desdoblament de l’R3 a la ciutat que es farà sense soterrar les vies però sí que comportarà una transformació important de tot l’entorn ferroviari perquè les vies deixin de ser una barrera urbana entre les dues parts de la ciutat que queden als dos costats. La inversió prevista és d’uns 80 milions d’euros.

Ho han presentat aquest divendres al migdia la ministra Raquel Sánchez i l’alcaldessa Mireia Dionisio en una visita a l’ajuntament i a l’estació de Mollet-Santa Rosa. L’acord és fruit d’un treball de mesos entre les dues administracions que ja en van començar a parlar l’any passat.

La ministra Sánchez amb l’alcaldessa Mireia Dioniso i el secretari d’Infraestructures del Ministeri, Xavier Flores, aquest divendres a l’estació de Mollet-Santa Rosa / Griselda Escrigas

L’acord preveu una nova estació més cèntrica, situada a l’entorn de la Rambla Nova, uns 750 metres al nord de la posició actual. En aquest tram cèntric, al voltant de la Rambla Nova i Gaietà Vínzia, on les vies estan situades damunt d’un talús es construirà un nou viaducte d’uns 350 metres de llarg. Serà completament permeable per sota i, per tant, permetrà travessar per qualsevol lloc. Ara, només es pot fer per Gaietà Vínzia (cotxes i vianants) i per la Rambla Nova (només vianants).

L’estació estarà situada a sota del viaducte i l’accés a les andanes, situades al damunt, es farà a través d’ascensors o rampes mecàniques.

La cobertura a l'entorn del cementiri
La cobertura a l’entorn del cementiri / Mitma

A l’entorn del pont de l’avinguda del Parc i del carrer Granollers, a tocar del tanatori, es preveu un tram de cobriment de les vies que generarà un nou espai verd d’uns 7.000 metres quadrats. El nou espai verd connectarà amb el parc de Plana Lledó i l’accés al cementiri. El traçat ferroviari es cobrirà respectant la cota actual de les vies, on només caldrà afegir una segona via. També es dibuixa una nova rotonda al final del carrer d’Enric Morera.

La transformació de l'entorn de l'actual estació de Mollet-Santa Rosa
L’entorn de l’actual estació de Santa Rosa amb el nou pas per sota les vies del carrer Onze de Setembre / Mitma

També hi haurà canvis a l’entorn de l’actual estació de Mollet-Santa Rosa on es donarà permeabilitat a l’entorn de les vies. Es connectarà amb un nou pas inferior per a vehicles que travessarà les vies i connectarà el carrer Onze de Setembre amb el sector industrial de La Farinera, on hi ha un Mercadona.

Més al nord, se suprimirà el pas a nivell de la Farinera. Per sota de les vies, es generarà un pas que permetrà travessar-les. Fonts del Ministeri, parlen d’un pas ampli per donar una sensació de seguretat.

Fora de l’àmbit urbà, al nord de Mollet, es farà un desdoblament convencional amb l’ampliació de l’actual plataforma per col·locar una segona via fins a l’estació de Parets.

Avançar la tramitació quatre anys

Tot plegat, s’ha de plasmar en un projecte executiu que el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana es compromet a licitar entre els mesos d’octubre i de novembre. L’empresa que guanyi el concurs tindrà uns 20 mesos per desenvolupar-lo. A partir d’aquí, ja es podran licitar les obres de desdoblament.

Fonts del Mitma detallen que s’ha optat per tirar endavant aquest tram de desdoblament a través d’un projecte executiu directe i no d’un estudi informatiu, que allarga el procés de tramitació uns quatre anys. Això ha de permetre que les obres del desdoblament entre Parets i Mollet avancin les que hi ha previstes per altres trams com el Centelles-Vic, on ja s’està redactant l’estudi informatiu; o el Mollet-Montcada, on aquesta setmana s’ha anunciat la redacció d’aquest treball previ indispensable per fer la declaració d’impacte ambiental i la redacció del projecte. I, per tant, puguin fer-se a continuació del tram que ja s’està executant entre la Garriga i Parets.

En el cas de Mollet. es pot tirar endavant el desdoblament sense estudi informatiu perquè el tram afectat és de menys de 10 quilòmetres (2,8, en concret) i perquè no hi ha canvis significatius en la rasant de les vies actuals, que es mantenen en tot el traçat desdoblat.

Històricament, Mollet havia reclamat que el desdoblament de l’R3 a la ciutat anés acompanyat del soterrament de les vies. Ara, l’Ajuntament s’avé a una proposta que no inclou el soterrament però sí mesures d’integració urbana del tren. Això redueix els costos de forma notable i, sobretot, permet fixar un calendari pròxim per fer efectiva l’obra. Entitats com l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) havien qüestionat la intransigència del consistori perquè, deien, posava en risc tot el desdoblament i la millora que ha de representar per al conjunt dels usuaris.

LA PREGUNTA

La cimera del clima que es fa a Bakú acabarà amb avanços per frenar el canvi climàtic?

En aquesta enquesta han votat 511 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't