La plataforma d’usuaris Perquè no ens Fotin el Tren denuncia l’increment del temps de viatge que estan patint els usuaris de la línia R3 després de la represa del servei entre les estacions de Parets i Figaró un cop superat el primer tall del trànsit ferroviari per les obres de desdoblament. La plataforma mostra la seva “indignació per una posada en marxa precipitada i sense condicions, que ha suposat unes molèsties immenses pels usuaris”, diuen.
L’augment del temps de viatge s’explica per les limitacions temporals de velocitat que ha fixat l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) després de la recuperació del servei. En concret, la velocitat entre estacions està limitada a 60 quilòmetres per hora. A l’entorn de les estacions, a 30, segons ha pogut saber EL 9 NOU.
Fonts d’Adif han explicat que aquest tipus de restriccions són habituals a qualsevol infraetructura ferroviària després d’una “operació de gran complexitat i molta envergadura” com la que s’ha fet aquests darrers mesos entre Parets i la Garriga. Afegeixen que està previst aixecar-les –i, per tant, recuperar les velocitats habituals– a partir de la setmana que ve. Serà en el moment que es puguin donar per assentades les noves vies a partir del pas d’un volum determinat de combois. Sense limitacions temporals de velocitat, es podrà reduir la durada del trajecte i, per tant, incrementar el compliment dels horaris.
Des d’Adif, també admeten “incidències puntuals” a la nova senyalització que s’ha instal·lat a l’R3 durant aquests primers dies, que també han condicionat la circulació de combois. Amb tot, recorden que “sobre el terreny hi ha equips de forma permanent per actuar al més ràpid possible per resoldre-les”. A banda, el pas de trens també s’ha vist afectat per una incidència entre les estacions de Plaça Catalunya i Arc de Triomf, dimarts al matí; i dos atropellaments mortals, dimecres de matinada a Mollet i dijous al migdia a Balenyà (Osona).
“Els retards són molt importants. No estem parlant dels 15 minuts als quals ja estem acostumats, estem parlant de 45 minuts i una hora més pel trajecte entre la Garriga i Barcelona”, que en condicions normals dura uns 60 minuts, denuncia Maria Coma, portaveu de Perquè no ens Fotin el Tren i usuària de la línia. Aquesta setmana ha tardat fins a 45 minuts per cobrir el recorregut entre Parets i la Garriga amb “aturades més llargues a les estacions fins i tot sense que es creuin trens i entre estacions”. Per la plataforma d’usuaris, hauria estat positiu mantenir el servei alternatiu d’autobusos tenint en compte totes aquestes deficiències en el servei.
Trens anunciats a crits
Perquè no ens Fotin el Tren també expressa la seva “indignació per la manca d’informació” i parlen de “casos sagnants” com la indicació de via a viva veu que fan els informadors en estacions com la Garriga i Parets, on hi ha deficiències en la megafonia al voltant dels passos que s’han habilitat per creuar les andanes.
Fonts de Renfe han explicat a EL 9 NOU que es treballa per millorar els sistemes d’informació als usuaris i que, en els propers dies, s’aniran aplicant millores. Des de Perquè no ens Fotin el Tren lamenten que “tothom –Adif, Renfe i la Generalitat– està desaparegut”. Reivindiquem que “s’informi de quan el servei es podrà prestar en condicions normals”.