QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Adif farà un segon accés a l’estació de la Garriga per la banda del nucli

També s’ampliarà fins a 200 metres de llarg la via morta prevista al nord de l’estació per afavorir el gir de trens amb doble composició

L’estació de la Garriga tindrà una segona entrada per la banda que dona al poble que permetrà als usuaris de la línia R3 accedir a la zona d’andanes sense passar per l’edifici de l’estació, que està situat a la banda est de les vies. Fonts coneixedores del projecte de desdoblament, han confirmat a EL 9 NOU aquesta millora al projecte inicial.

Fons de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) han apuntat a EL 9 NOU que la proposta està “en fase d’estudi i de planificació” en el marc del “procés de diàleg i col·laboració amb l’Ajuntament” per “trobar el millor encaix” i “afavorir la millor permeabilitat de l’estació” per als usuaris de l’R3.

El projecte inicial per adaptar l’estació a les necessitats d’una línia desdoblava va preveure un únic accés a les vies a través de l’edifici de passatgers. El col·lectiu d’usuaris Perquè no ens Fotin el Tren ja va reclamar una segona entrada –com històricament havia tingut– des del costat oest, on viu el gruix de la població i, per tant, hi accedeixen el gruix d’usuaris. L’Ajuntament s’havia afegit a la petició i ho estan negociant amb Adif amb altres millores al projecte que han posat sobre la taula, confirmen fonts municipals a EL 9 NOU.

Fins ara, l’estació de la Garriga havia tingut diversos accessos, com passa a la majoria de les estacions de l’R3 sense desdoblar. En concret, s’hi podia accedir per l’edifici de passatgers però també per unes escales que pujaven cap a les andanes des de l’avinguda Pau Casals, just després del pont del Roure, i pels dos accessos que quedaven al costat de ponent: des de les escales del passeig Ignasi Sala i des de les del passeig dels Til·lers.

Perquè no ens fotin el tren defensava l’opció de tenir un segon accés a l’estació des del costat de ponent per facilitar la mobilitat als usuaris. En cas de no fer-se, un viatger que accedís a l’estació a peu des del centre del poble per agafar un tren en direcció a Barcelona hauria d’haver creuat dos cops les vies: primer per anar a buscar l’accés al recinte ferroviari i després per accedir a l’andana corresponent.

De la mateixa manera, els passatgers que arribessin amb trens procedents del nord de la línia i baixessin a la Garriga haurien de creuar les vies dues vegades –un cop dins de l’estació i l’altre, fora– per anar cap al centre del poble.

Els projectes d’adaptació i millora que s’estan executant a les estacions de la Garriga, les Franqueses i Granollers-Canovelles preveuen que aquestes quedin totalment tancades i que l’accés s’hagi de fer des del punts habilitats i preparats per validar els bitllets com passa a totes les línies desdoblades. També passarà a Parets en el moment que es construeixi la nova estació, que se situarà en un tram de vies que es cobrirà, a tocar del lloc que ocupa actualment.

Via morta de 200 metres, el doble del previst

El segon accés no és l’únic canvi que se sumarà al projecte de desdoblament de la línia R3 a la Garriga. Segons les mateixes fonts, Adif ampliarà fins a 200 metres de llarg –i no 100 com s’havia previst inicialment– la via per apartar trens que s’ha projectat al nord de l’estació de la Garriga. El canvi tindrà efectius positius en l’operativitat futura de la línia perquè permetrà fer circulacions amb inici o final de recorregut a la Garriga amb combois de doble configuració, és a dir, formats per dos trens junts i, per tant, amb més capacitat per transportar usuaris.

Va en la línia de l’adaptació de les andanes a una llargada de 200 metres que s’està executant en l’actual fase d’obres a les estacions de la Garriga, les Franqueses i Granollers-Canovelles.

Aquesta via d’apartat per als trens se situarà en paral·lel a la via única que quedarà al nord de l’estació de la Garriga, punt final del tram de desdoblament que s’està executant en l’actualitat. Quan es continuï el projecte per fer la doble via cap a Figaró –corresponent al tram entre la Garriga i Centelles, del qual tot just ara s’ha encarregat l’estudi informatiu– passarà a integrar-se al traçat ferroviari.

Llavors, si es considera necessari per a l’operativitat de la línia, caldrà fer noves vies d’apartat a l’entorn de l’estació de la Garriga. Abans de les obres de desdoblament, l’estació de la Garriga ja havia tingut una via morta. Permetia l’apartat dels trens que feien trajectes entre l’Hospitalet i la Garriga. Va tancar-se l’estiu de 2022, quan van començar les obres de transformació de l’entorn de l’estació amb la construcció d’un nou pas per a vianants i ciclistes sota les vies.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 146 persones.