L’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) farà aquest diumenge proves de funcionament de la línia R3 amb trens sense passatgers per comprovar l’estat de la infraestructures abans de reobrir-la als usuaris. En funció dels resultats d’aquests tests, Renfe fixarà la data de represa del servei que permetrà que la línia de Vic torni a arribar fins a l’estació de l’Hospitalet i, per tant, connecti els municipis del Vallès Oriental, Osona, el Ripollès i la Cerdanya amb les estacions de la ciutat de Barcelona de manera directa.
Com a conseqüència dels danys que va provocar el robatori de coure a l’entorn de l’estació de Montcada Bifurcació el 12 de maig, el servei de l’R3 s’ha alterat i l’estació de Montcada Ripollet és des de fa cinc setmanes el punt d’inici i final dels trens al costat sud de la línia. Per accedir a Barcelona, els passatgers han d’agafar un autobús que connecta amb Fabra i Puig. Aquí, s’enllaçava amb altres línies de rodalies o la xarxa de Metro.
Inicialment, Adif va anunciar dimecres el restabliment del servei per diumenge en un comunicat. 24 hores després, però, va fer marxa enrere i va informar que, finalment, diumenge es farien “simulacions comercials”. Serà després de la finalització dels treballs, prevista per dissabte. Les simulacions “són necessàries perquè alguns trams no s’han utilitzat des del 12 de maig passat”, diuen.
“Aquestes simulacions permetran comprovar el bon funcionament de les instal·lacions de seguretat reparades”, afegeixen. Tècnics de Renfe i Adif faran un seguiment i monitorització de les proves. “Quan siguin satisfactòries, es recuperarà la normalitat del servei a les línies afectades amb caràcter immediat”. Per ara, però, no s’ha concretat quan poden durar.
Aquest procés de proves ha de permetre evitar que es produeixi una situació com la que es va donar al febrer, quan es va recuperar el pas de combois entre Parets i Figaró, tallat tres mesos i mig per les obres de desdoblament. Aleshores, l’estat de la infraestructura –es van canviar trams de vies i canvis d’agulles a les quatre estacions– no va permetre que els trens poguessin circular en els horaris fixats. Això va provocar moltes queixes entre els usuaris i una intervenció de la Generalitat.
A l’horitzó, els passatgers de l’R3 tenen agendat un tercer tall, el segon derivat de les obres de desdoblament. S’havia previst per l’estiu però tot fa pensar que no es farà fins a la tardor. I serà més llarg que el primer.
A banda de l’R3, després de les proves, la normalització del servei també arribarà a les línies R4 nord –circulava amb freqüències inferiors a les habituals– i R7, que connecta Barcelona amb la UAB i s’havia suprimit. Adif destaca que el restabliment del servei es farà “abans del previst” perquè, inicialment, s’havia estimat que els treballs per reparar els danys durarien dos mesos.