Els dos mesos i mig d’obres al traçat de l’R3 entre Parets i la Garriga sense circulació de trens –es va aturar el 12 d’octubre– han permès adaptar les estacions de Granollers-Canovelles, les Franqueses i la Garriga a les necessitats de la infraestructura desdoblada. Inclou la construcció dels nous passos entre andanes i, en el cas de Granollers i les Franqueses, de nous passos que connectaran els carrers a banda i banda del traçat ferroviari. A Parets, s’actuarà més endavant perquè el desdoblament preveu la construcció d’una nova estació en un tram proper al pont de l’avinguda Catalunya on es cobriran les vies.
Els treballs a les estacions programats per aquest primer tall ferroviari –ha d’acabar la segona meitat de gener– van més o menys avançats en funció del poble. A les Franqueses, per exemple, ja s’han col·locat els panots de les noves andanes. A Granollers-Canovelles, s’hi treballava aquesta setmana. A la Garriga, l’actuació va més endarrerida perquè s’han fet altres intervencions en l’àmbit de l’estació com l’eixamplament del pont del Roure.
En tots tres casos, ja s’han construït les noves andanes de 210 metres de llarg (ara en feien 160). També s’ha adequat a la cota respecte el raïl als nous trens per facilitar l’accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda. En paral·lel, la construcció de les noves andanes ha facilitat l’extensió de les noves instal·lacions d’enllumenat, megafonia, senyalització i marquesines. També de nous elements de drenatge de l’aigua.
Segons fonts municipals, l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), els trasllada que es complirà el calendari previst i que, per tant, durant la segona quinzena de gener es restablirà el servei ferroviari. Amb tota probabilitat, més cap a final de mes.
Segons han confirmat fonts d’Adif a EL 9 NOU, les estructures de tots els nous passos inferiors de les estacions –els que van entre andanes i els que facilitaran la mobilitat entre els dos costats de les vies– ja estan fetes però encara no s’obriran als viatgers. Caldrà esperar que avancin la resta de treballs de desdoblament que es poden fer amb la circulació de trens en marxa. En el cas dels passos exteriors a les estacions, seran els ajuntaments de Granollers i les Franqueses els qui els urbanitzaran.
Segons Adif, durant aquest tall, també s’ha reestructurat la platja de vies de tres de les estacions. Per això, s’hi va retirar el balast, les vies i la catenària. Això ha facilitat l’obertura dels passos inferiors construïts amb estructures prefabricades amb l’accés de maquinària pesant dins del traçat ferroviari desmantellat de forma provisional.
De fet, ara ja es refà la superestructura de la línia amb l’extensió d’una nova capa de balast i els treballs per a la instal·lació de les noves travesses, raïls i canvis d’agulles. En darrera instància, es refarà la catenària. Aquests dies, per exemple, es fan treballs d’aquest tipus a l’entorn de l’estació de Granollers-Canovelles.
Amb aquest primer tall ferroviari, les empreses adjudicatàries del desdoblament de l’R3 també executen 10 actuacions de drenatge transversal d’escorrenties d’aigua i la construcció de diversos murs laterals al llarg dels 17 quilòmetres del traçat en obres. A partir de l’estiu, hi ha previst el segon tall ferroviari, que serà més llarg que l’actual.
L’Ajuntament de les Franqueses treballa perquè Adif accepti la seva petició per fer un nou pas sota les vies per a vianants al carrer Sant Isidre, on hi havia hagut un pas a nivell, que es va tancar fa anys. Segons explica Imma Ortega, regidora d’Urbanisme, el consistori presentarà a Adif un projecte preliminar, que ara s’està redactant.
La idea és que el pas sigui accessible amb escales i ascensors als dos costats i faci uns 15 metres de llarg, menys que el que ja s’ha obert entre el costat de les antigues Casernes –on se situarà el futur aparcament públic– i l’actual pàrquing, a tocar de la carretera de Ribes, que desapareixerà per convertir-se en una plaça i millorar l’accessibilitat a l’edifici de l’estació. L’objectiu és que s’accepti i s’executi durant el segon tall ferroviari, previst per aquest estiu.