QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
L'expert respon
Empreses
Laboral
Economia Verda
Pagesia
Economia domèstica
Empreses amb futur

El nombre d’alumnes d’FP dual ha crescut un 32% a Granollers en els darrers cinc anys

El 7,8% dels joves que estudien formació professional a la ciutat la fan amb aquesta modalitat

Dels 2.850 alumnes de formació professional (FP) que hi ha matriculats aquest curs a Granollers, 222 l’estudien amb modalitat dual, segons dades de l’Ajuntament. La xifra suposa el 7,8% del total, un percentatge que encara es pot considerar escàs.

Amb tot, l’FP dual va guanyant terreny a poc a poc. Durant els darrers cinc anys, els cinc centres que l’imparteixen a la ciutat –l’Escola Municipal de Treball (EMT), l’Institut Carles Vallbona, la Universitat de Vic (UVic), Educem i Parc Estudi– han passat de sumar 168 alumnes als 222 que tenen actualment, una crescuda del 32,1%. Respecte a l’any passat, quan Granollers tenia 201 estudiants de dual, l’increment ha estat del 10,4%.

La crescuda del nombre d’alumnes d’FP dual ha estat paral·lela a la del nombre d’empreses de Granollers que tenen convenis amb els centres de formació per acollir alumnes amb aquesta modalitat de pràctiques. De les 179 que hi havia el 2019, s’ha passat a les 225 que hi ha a hores d’ara, la qual cosa equival a un increment del 25,7%. Respecte a l’any passat s’han sumat 19 empreses, que equivalen a un augment del 9,2%.

Quant al conjunt del Vallès Oriental, el curs passat hi havia 1.110 alumnes d’FP dual repartits en 33 centres, 24 de públics i 9 de privats, i 538 empreses amb convenis per acollir aquests alumnes, segons dades del Departament d’Educació de la Generalitat –el mateix Departament encara no disposa de dades referents al curs present.

Jornada a Granollers

La sala Tarafa de Granollers va acollir fa uns dies una jornada sobre FP dual organitzada per l’Ajuntament i el Consell de l’FP de la ciutat. Al llarg del matí es van donar a conèixer les principals novetats de la llei d’FP dual que entrarà en vigor a partir del curs vinent, i que preveu, entre d’altres coses, que totes les pràctiques d’estudiants en empreses cotitzin a la Seguretat Social, fins i tot quan no siguin remunerades.

L’acte central de la jornada va ser una taula rodona en què representants de l’alumnat i de l’empresariat de Granollers van explicar les seves experiències amb aquesta modalitat d’FP que justament potencia les pràctiques dels estudiants en empreses, i que algunes veus solen equiparar amb l’antiga figura de l’aprenent.

“L’FP dual és molt positiva per als alumnes, perquè els permet fer bona part de la seva formació en llocs de treball reals i, d’aquesta manera, obtenir experiència laboral de bon principi. Però també ho és per a les empreses, que d’alguna manera es poden formar els treballadors gairebé a mida i, sobretot, tenen resoltes les dificultats habituals a l’hora de trobar personal”, va dir Xavier Arcarons, de Xavier Arcarons Perruquers. Amb tot, va reconèixer que “hi ha una manca de vocacions entre els joves, i aquí el Departament d’Educació té feina per fer”.

“Els alumnes que s’incorporen a l’empresa els seleccionem a través del departament de Recursos Humans, tal com ho faríem amb qualsevol altre treballador. És cert que costa trobar candidats i que hem fet poques entrevistes, però totes les que hem fet han donat bons resultats.” Quant a l’alumne, el fet d’incrementar de forma notable les hores de pràctiques respecte a la FP convencional li permet fer un aprenentatge molt més complet”, va afegir Fidel Miras, de l’empresa Lucta.

“La relació que tenim amb els alumnes durant la seva estada a l’empresa és molt important. Cal una comunicació constant entre l’empresa, l’alumne i el seu tutor del centre de formació. D’aquesta manera s’assoleix una relació viva i tots plegats ens nodrim mútuament”, va intervenir Òscar Espinosa, de Farmaoffice –vegeu pàgina 3–. “El tutor que tenim dins de l’empresa ha de ser proper a l’alumne. L’objectiu no ha de ser només avaluar-lo, sinó també atendre les necessitats que pugui tenir”, va afegir Toni Fernàndez, de QEV Tech.

Experiència laboral

“Jo veia com els meus pares treballaven cada dia a la fàbrica, mentre jo estudiava però no tenia cap experiència laboral. L’FP dual m’ha permès adquirir aquesta experiència que tant trobava a faltar, i a la vegada m’ha permès posar a la pràctica tot allò que m’han ensenyat els meus professors. També he pogut saber què és anar a treballar, perquè ara faig allò que fan els meus pares. D’altra banda, val a dir que l’FP dual pot semblar molt dura des de fora, perquè implica moltes hores de feina a l’empresa. Però un cop hi ets, t’adones que no ho és tant”, va observar Mbamoussa Fofana Cisse, estudiant de Gestió Administrativa de l’EMT que està fent les pràctiques a Lucta.

“Els estudiants aportem temps i ajuda a l’hora de tirar les empreses endavant. I les empreses ens aporten a nosaltres l’experiència necessària per poder anar a treballar un cop acabem els estudis”, va dir Saray Iglesias, estudiant de Perruqueria Cosmètica i Capil·lar de l’escola Parc Estudi, que fa les pràctiques a Xavier Arcarons Perruqueries.

“Els estudiants també aportem ganes de treballar, de tenir una primera feina i incorporar-nos al món laboral. D’altra banda, més enllà de les competències adquirides, a l’empresa també hi aprenem a treballar en equip”, va matisar Martina Comas, estudiant de Màrqueting i Publicitat de l’institut Carles Vallbona, que ha fet les pràctiques a Farmaoffice –vegeu pàgina 3.

“A l’empresa hi he adquirit molts coneixements, i hi he pogut fer currículum. Per la meva banda, crec que hi he aportat energia i ganes de tirar endavant. Ha estat un intercanvi molt positiu”, va concloure Òscar Castro, estudiant d’Automoció de l’EMT, que ja ha acabat les pràctiques a QEV Tech.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 62 persones.