El Vallès Oriental a poc a poc es va convertint en una destinació turística dins la província de Barcelona. Segons les dades facilitades per la Diputació en els indicadors turístics a l’entorn de Barcelona del 2024, durant aquest any hi va haver 483.283 viatgers, xifra que suposa un creixement del 2,23% respecte a la xifra de 2023 (472.753 viatgers). Les dades es tornen interessants quan s’analitzen segons la tipologia de destinació.
Si bé els hotels continuen al capdavant del podi pel que fa a les xifres absolutes de viatgers i pernoctacions, no són les destinacions que més han crescut percentualment. Sí que és el cas dels càmpings, que han tingut un augment del 9,27%, i el turisme rural, que ha crescut el 7,67%. En total, aquesta tipologia de destinacions ha crescut el 16,94% respecte a l’any 2023 i es consoliden com l’opció preferida a la comarca. A més, la situació dels càmpings és sorprenent si es compara amb la resta de comarques de la província, on les localitats, o bé no tenen registrats ni viatgers ni pernoctacions, o bé pateixen grans pèrdues com és el cas del Garraf (-16,61% de viatgers) o Osona (-10,65% de viatgers).
No obstant aquest creixement, el Vallès Oriental no és la destinació preferida pels turistes dins la província de Barcelona. Sense tenir en compte el Barcelonès, la comarca que domina en pràcticament totes les tipologies és el Maresme, que és qui rep la majoria de viatgers i pernoctacions en hotels i càmpings –el Berguedà ho fa en turisme rural–. El Vallès Oriental és la cinquena comarca escollida en tots els casos. El Barcelonès, pel pes de la ciutat de Barcelona, és la comarca concentra la majoria dels turistes de Catalunya arribant a 9.068.356 viatgers i les 23.268.984 pernoctacions l’any 2024 –amb augments del 2,7% i l’1,1% respectivament, respecte a l’any 2023.
Pel que fa a les dades d’ocupació, no es disposa dels resultats per comarques, però la mitjana del conjunt de la província se situa en el 61,4% en hotels, 50,9% en càmpings i 23,4% en turisme rural.
L’atractiu del Vallès Oriental
L’augment del turisme rural al Vallès Oriental no és una sorpresa per al conseller delegat de l’Àrea de Turisme del Consell Comarcal, Àlex Valiente. “Som una comarca amb molts espais naturals, concretament en tenim sis, i ens estem consolidant com a destinació turística, un repte que fa temps que teníem”, destaca. El conseller explica la bona feina que han fet els càmpings de la zona, que s’han modernitzat i han rebut una gran posada en valor. “El que s’ha consolidat principalment són les pernoctacions.” El 2024 els càmpings han tingut 253.787 pernoctacions, un creixement del 7,76% respecte a l’any anterior, i el turisme rural, 31.415 pernoctacions, el 0,44% més que el 2023.
“Després de la pandèmia vam ser una comarca que es va recuperar molt de pressa pel que fa al turisme. Hem tingut un creixement progressiu i l’objectiu d’ara és consolidar les xifres”, afegeix Valiente. La clau, segons el conseller, ha estat l’aposta per un “tot”. “Treballar de manera conjunta des del Consell Comarcal, els ajuntaments i les empreses privades seguint tots una mateixa línia és el que ha fet que, a poc a poc, estiguem creant la marca Vallès Oriental. El que volem és poder oferir més d’una acció a qui visiti la comarca, sigui pel motiu que sigui”, continua Valiente.
L’objectiu de l’anterior legislatura, recorda Valiente, era apostar per un turisme de qualitat més que un turisme de quantitat. Una de les principals propostes, i que s’implementarà durant aquest any, és el Pla de Turisme amb la Ruta Gravel. “El gravel en cicloturisme no està gaire explotat, per això ha estat la nostra aposta. Pot arribar a tenir un impacte econòmic gran, és sostenible i et permet visitar entorns naturals de forma respectuosa.”
Encara que el turisme rural i el cicloturisme comencen a consolidar-se al Vallès Oriental, des de l’Àrea de Turisme del Consell Comarcal es plantegen reptes de futur per poder continuar ampliant l’oferta d’activitats a la comarca. “Un dels objectius que tenim és detectar quins altres punts claus tenim com a zona que es puguin potenciar. Per exemple, ens interessa donar una empenta al turisme de compres i al turisme de reunions”, explica Valiente.
A més, cal tenir present que enguany Catalunya ha estat designada com a Regió Mundial de la Gastronomia i que pot servir per visibilitzar els productes locals. “Ja organitzem fires de productes locals, com la de l’Oli a Bigues i Riells del Fai, on ve gent de tot arreu a tastar l’oli de vera. Serà una oportunitat per donar a conèixer encara més la mongeta del ganxet, la botifarra de la Garriga o, recentment, els calçots, dels quals ens estem convertint en zona de productors també”, acaba Valiente.
La implementació del Pla de Turisme es farà a través d’una campanya de comunicació amb vídeos de les diferents rutes que permeten descobrir el patrimoni de cada un dels municipis.