Cinc escoles i instituts del Vallès Oriental fa més d’una dècada que estan amb totes o una part de les seves instal·lacions en barracons o espais provisionals i esperant que el Departament d’Educació de la Generalitat tiri endavant la construcció d’edificis definitius. És el cas de l’institut la Sínia, de Parets, l’escola de primària de Santa Agnès de Malanyanes, a la Roca; l’escola El Calderí, a Caldes; l’institut Domus d’Olivet, a Canovelles, i l’institut-escola La Tordera, que acull alumnes de Sant Celoni i Santa Maria de Palautordera tot i que està situada en aquest darrer municipi.
El Departament d’Educació admet que actualment hi ha 40 mòduls prefabricats en 18 centres de 12 localitats vallesanes.
A l’institut-escola La Tordera, hi ha barracons des del curs 2011-2012, quan el centre va acollir alumnes d’ESO. Actualment en té 6 que acullen 4 aules d’ESO, un laboratori de l’aula de tecnologia i un d’aules de visual i plàstica. En total, el centre té 218 alumnes de secundària.
Des de la direcció del centre expliquen els mòduls ja tenen uns quants anys ja que, quan els van instal·lar ja eren reciclats d’altres llocs. Fer classes en aquestes condicions té diversos inconvenients. “Si plou i has d’anar d’un a un altre, et mulles. No és pràctic. A més a més, a l’hivern passes fred i a l’estiu calor. Hi ha mòduls que tenen tanta humitat que hem de tenir un deshumificador tot el dia posat. I al laboratori i l’aula de tecnologia no hi ha sortida d’emergència”, explica la directora.
El centre també té problemes d’espai per al menjador. No hi ha prou espai per acollir els aproximadament 300 alumnes que es queden a dinar. Han de fer tres torns i alguns dinen a les aules.
El regidor d’Ensenyament de Santa Maria de Palautordera, Agustí Vilar, reconeix que, actualment “no hi ha data prevista per a l’inici de la construcció d’un edifici nou”, malgrat que és una demanda “de tota la comunitat educativa”. Vilar explica que el Departament té un projecte per a la construcció d’un nou edifici i que l’any passat, en una reunió amb els Serveis Territorials, es va decidir posar en marxa un procés participatiu amb tota la comunitat educativa per decidir com hauria de ser. “A partir d’aquí no n’hem sabut res més. Sabem que l’any passat es va publicar al diari oficial que ja hi havia una partida de diners assignada, però no sabem en quin moment està el projecte.”
La Sínia, de Parets, pendent del projecte
L’institut la Sínia, de Parets, va obrir el curs 2011/2012 i des de llavors ha estat en barracons. Actualment té 237 alumnes de primer a quart d’ESO. L’any 2021, Ajuntament i Generalitat van firmar un conveni per fer un nou edifici annex al Lluís Piquer per encabir els alumnes de La Sínia.
L’Ajuntament avançaria els diners, uns dos milions, i la Generalitat li retornaria després un 90%. L’any 2022, l’Ajuntament va adjudicar la redacció del projecte i l’obra, però l’empresa va fer fallida i el procés es va endarrerir. La regidora d’Educació, Casandra Garcia, explica que el projecte “està força acabat”, però admet que no pot donar una data per a la seva aprovació i, per tant, per a l’inici d’obres. Diu que vol fer una addenda al conveni amb Educació per incloure l’augment del cost previst derivat, entre altres coses, d’un nou sistema de climatització per aerotèrmia.
Per la seva banda, la directora de La Sínia, Remei López, explica els problemes que els provoca el fet de tenir tot l’institut en mòduls provisionals. “A la tardor vam tenir una fuita d’aigua. No ens en vam adonar perquè la fuita s’havia produït en una canonada a sota d’un dels mòduls i ens en vam assabentar perquè ens va arribar una factura de l’aigua molt elevada. I fa uns dos anys, arran d’un acte vandàlic, vam haver de reformar els lavabos i el sostre en un dels mòduls.”
Fer classes en barracons té, d’altra banda, avantatges i inconvenients. “Quan fa fred, hi ha molta humitat, però quan fa molta calor no ho patim tant perquè el sistema de bomba de calor també dona aire condicionat.” La col·laboració de la comunitat educativa també ha estat clau. “Fa uns cinc anys, vam folrar les parets amb plafons de fusta que donen calidesa i mitiguen la humitat. Va ser per iniciativa nostra i de les famílies. Ho vam pagar amb recursos propis i amb el treball que hi van posar els familiars.”
El Domus d’Olivet ocupa part del Verdaguer
A Canovelles, l’institut Domus d’Olivet té actualment 212 alumnes d’ESO. El centre es va crear també el curs 2011/2012 i des de llavors ocupa instal·lacions provisionals. “Ha anat creixent. Ara té dues línies i ja ocupa part de l’escola Jacint Verdaguer. Els barracons són al pati i ocupen una part de la planta baixa de l’escola”, diu la regidora d’Educació, Laura Santano, que lamenta el retard en la construcció de l’edifici definitiu.
“Des de l’any 2019, el Departament d’Educació ens diu que hi ha la previsió de fer un institut-escola amb l’escola Congost, però, de moment, el que hem aconseguit és que el projecte s’inclogués en el pressupost de l’any 2023. L’any passat vam enviar una carta a l’anterior conseller d’Educació reclamant això i també l’ampliació de l’escola Joan Miró, que té projecte aprovat des de l’any 2008. Ens sap greu perquè l’escola Joan Miró és una escola puntera metodològicament, però els falta espai.”
Sant Celoni demana un conveni per a l’edifici del Pallerola
L’Ajuntament de Sant Celoni ha demanat al Departament d’Educació de la Generalitat poder establir un conveni entre les dues parts per tirar endavant la construcció del nou edifici d’ESO de l’institut escola Pallerola, que té una part del l’alumnat en barracons des de fa uns vuit mesos.
L’alcalde, Eduard Vallhonesta (PSC), explica que han traslladat la petició en la darrera reunió amb el Departament i que l’Ajuntament, ja té previst aprovar, dins dels pressupostos municipals per a aquest any, una partida de 2 milions d’euros per afrontar la construcció. El conveni amb la Generalitat hauria d’establir que l’Ajuntament avança els diners i que, posteriorment, la Generalitat li retornaria els diners.
El Pallerola es va convertir en institut escola l’any 2019 i durant els darrers anys va anar adaptant espais provisionals per encabir-hi les classes d’ESO. El Departament d’Educació es va comprometre a començar la primera fase d’obres de l’edifici nou a l’abril del 2020 però les dues empreses que van guanyar el concurs en un inici van desestimar fer les obres.
El mòdul on ara hi ha alumnes de tercer d’ESO es va instal·lar el novembre de l’any 2022, però no va entrar en servei fins a finals de març de 2023 per problemes tècnics.