Les línies de bus exprés que connecten el Vallès Oriental amb Barcelona són les que registren una ocupació més elevada en hora punta de tots els corredors que accedeixen a la capital catalana.
Segons les dades recollides a l’estudi Anàlisi de l’experiència d’usuari al transport públic dels accessos de Barcelona que ha publicat el RACC, entre 2/4 de 8 i 2/4 de 10 del matí l’ocupació mitjana dels serveis de bus exprés del Vallès Oriental és del 82%, per damunt dels percentatges de les línies procedents del delta del Llobregat (80%), del Vallès Occidental (78%) i del Baix Llobregat i del Maresme (73%).
A la primera hora, de 2/4 de 8 a 2/4 de 9, l’ocupació s’enfila fins al 83%. En la segona, baixa lleugerament, al 81%.
L’estudi del RACC comptabilitza com a línies del corredor del Vallès Oriental les que surten dels municipis de la vall del Tenes (e7), de Caldes (e9), de Mollet (e21) i Vic (e12), tot i que aquesta darrera travessa el Vallès Oriental però no hi té parada. La línia e19, amb expedicions des de Vilanova i Vallromanes, es compta al corredor del Maresme.
Per línies, només l’e21 de Mollet a Barcelona supera les ocupacions del 85% de la capacitat dels vehicles en la franja de 2/4 de 8 a 2/4 de 9 del matí. La resta de línies es mouen a la part alta de la forquilla d’ocupacions del 65% al 85%. Amb tot, el RACC no ha concretat dades exactes per línies.
En canvi, les ocupacions són més baixes en el corredor ferroviari format per les línies R2 i R3 de Rodalies. Segons el treball del RACC, l’ocupació mitjana a la franja d’hora punta del matí és del 72%, la més baixa de tots els serveis que porten cap a Barcelona. De 2/4 de 8 a 2/4 de 9 del matí és el 77% i baixa al 68% en la segona hora analitzada.
El treball, però, també posa de manifest que el Vallès Oriental és la comarca amb “menor oferta” ferroviària per accedir a Barcelona.
Les ocupacions més altes de la xarxa ferroviària –inclou les línies de Ferrocarrrils de la Generalitat al Vallès Occidental i al Baix Llobregat– es donen als corredors del Maresme (93%) i del delta del Llobregat (92%). Per darrere, queden els del Baix Llobregat i el Vallès Occidental amb un 76%.
L’augment de serveis que FGC ha fet a les línies del Vallès Occidental amb l’ampliació del Metro Vallès explica la davallada respecte a les dades recollides l’any 2019, previ a la pandèmia. També la línia R2 redueix al grau d’ocupació, que aleshores fregava la saturació, fixada amb ocupacions superiors al 80%.
Les ocupacions recollides a l’informe s’han calculat amb recomptes directes a les estacions o parades que es van fer entre octubre i novembre de l’any passat.
Cristian Bardají, director de l’àrea de mobilitat del RACC, estableix una relació directa entre les altes ocupacions de les línies de bus exprés al Vallès Oriental i la menor oferta ferroviària: “Allà on l’oferta ferroviària és menys completa o té més problemes –bona part del treball de camp va coincidir amb el període de tall de l’R3 per les obres de desdoblament entre Parets i la Garriga– hi ha un repunt de l’ús del bus.”
Amb les xifres recollides a l’estudi, Bardají alerta de “l’elevat risc de saturació” del sistema. “Això per a l’usuari és fatal”, sosté.