QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

El bus exprés del Vallès Oriental té ocupacions més altes que el tren per accedir a Barcelona

El bus expres registra ocupacions mitjanes del 82% en hora punta per entrar a Barcelona a les línles de la vall del Tenes, Mollet i Caldes

El 9 Nou
07/03/2024
Parets del Vallès

Les línies de bus exprés que connecten el Vallès Oriental amb Barcelona són les que registren una ocupació més elevada en hora punta de tots els corredors que accedeixen a la capital catalana.

Segons les dades recollides a l’estudi Anàlisi de l’experiència d’usuari al transport públic dels accessos de Barcelona que ha publicat el RACC, entre 2/4 de 8 i 2/4 de 10 del matí l’ocupació mitjana dels serveis de bus exprés del Vallès Oriental és del 82%, per damunt dels percentatges de les línies procedents del delta del Llobregat (80%), del Vallès Occidental (78%) i del Baix Llobregat i del Maresme (73%).

A la primera hora, de 2/4 de 8 a 2/4 de 9, l’ocupació s’enfila fins al 83%. En la segona, baixa lleugerament, al 81%.

L’estudi del RACC comptabilitza com a línies del corredor del Vallès Oriental les que surten dels municipis de la vall del Tenes (e7), de Caldes (e9), de Mollet (e21) i Vic (e12), tot i que aquesta darrera travessa el Vallès Oriental però no hi té parada. La línia e19, amb expedicions des de Vilanova i Vallromanes, es compta al corredor del Maresme.

Per línies, només l’e21 de Mollet a Barcelona supera les ocupacions del 85% de la capacitat dels vehicles en la franja de 2/4 de 8 a 2/4 de 9 del matí. La resta de línies es mouen a la part alta de la forquilla d’ocupacions del 65% al 85%. Amb tot, el RACC no ha concretat dades exactes per línies.

En canvi, les ocupacions són més baixes en el corredor ferroviari format per les línies R2 i R3 de Rodalies. Segons el treball del RACC, l’ocupació mitjana a la franja d’hora punta del matí és del 72%, la més baixa de tots els serveis que porten cap a Barcelona. De 2/4 de 8 a 2/4 de 9 del matí és el 77% i baixa al 68% en la segona hora analitzada.

El treball, però, també posa de manifest que el Vallès Oriental és la comarca amb “menor oferta” ferroviària per accedir a Barcelona.

Les ocupacions més altes de la xarxa ferroviària –inclou les línies de Ferrocarrrils de la Generalitat al Vallès Occidental i al Baix Llobregat– es donen als corredors del Maresme (93%) i del delta del Llobregat (92%). Per darrere, queden els del Baix Llobregat i el Vallès Occidental amb un 76%.

L’augment de serveis que FGC ha fet a les línies del Vallès Occidental amb l’ampliació del Metro Vallès explica la davallada respecte a les dades recollides l’any 2019, previ a la pandèmia. També la línia R2 redueix al grau d’ocupació, que aleshores fregava la saturació, fixada amb ocupacions superiors al 80%.

Les ocupacions recollides a l’informe s’han calculat amb recomptes directes a les estacions o parades que es van fer entre octubre i novembre de l’any passat.
Cristian Bardají, director de l’àrea de mobilitat del RACC, estableix una relació directa entre les altes ocupacions de les línies de bus exprés al Vallès Oriental i la menor oferta ferroviària: “Allà on l’oferta ferroviària és menys completa o té més problemes –bona part del treball de camp va coincidir amb el període de tall de l’R3 per les obres de desdoblament entre Parets i la Garriga– hi ha un repunt de l’ús del bus.”

Amb les xifres recollides a l’estudi, Bardají alerta de “l’elevat risc de saturació” del sistema. “Això per a l’usuari és fatal”, sosté.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 138 persones.