Entitats que promouen l’ús de la bicicleta per a la mobilitat diària reiteren la reivindicació a la Generalitat per la construcció d’una via segregada i segura que connecti Granollers i Cardedeu resseguint el recorregut de la carretera C-251. Ho demanen Cardedeu Vital, Granollers Pedala, Fem Bici, que és la Federació d’Entitats per la Mobilitat amb Bicicleta de Catalunya, i la Plataforma per un Consorci de la Xarxa Pedalable del Vallès Oriental.
Defensen el recorregut més directe i planer pensant en les necessitats de mobilitat diària de la població. “És un desplaçament factible. Ara ja hi ha un ús del voral de la carretera per part de bicicletes i patinets i gent que no hi va perquè veu que és perillós”, comenta Maria Vidal, de Cardedeu Vital, que defensa que la via segregada per connectar les dues poblacions ha de tenir “el mínim desnivell possible”. “I això ho compleix la carretera.”
Benjamí Aguilar, de Granollers Pedala, assegura que aquesta infraestructura ciclista també donaria servei als desplaçaments des de Granollers o Cardedeu cap a les zones d’activitat econòmica que hi ha al peu de la C-251, enmig del recorregut: el polígon de Can Jorn, a la Roca, o el nou sector N, a les Franqueses, en ple procés d’urbanització. “Hi ha un volum rellevant de persones que se’n podrien beneficiar. No s’ha de pensar només en aquelles que farien el recorregut complet”, sosté.
Per visualitzar aquesta demanda, i a l’entorn de la Setmana de la Mobilitat Sostenible, les entitats que promouen l’ús de la bicicleta per a la mobilitat quotidiana han convocat una pedalada que farà el recorregut d’uns sis quilòmetres entre Cardedeu i Granollers el diumenge 29. La sortida es farà a les 11 del matí des de l’estació de Cardedeu. Es preveu arribar a la Porxada cap a 2/4 d’1 del migdia, on es llegirà un manifest. Està previst que Granollers Pedala faci una convocatòria prèvia a Granollers per desplaçar-se amb tren fins a Cardedeu per participar en la marxa. La mobilització ha estat comunicada als Mossos.
L’any 2022, el Departament de Territori va obrir una fase d’estudi previ per fer una via ciclable entre Granollers i Vilalba Sasserra resseguint el traçat de la carretera comarcal i passant per Cardedeu i Llinars d’acord amb les previsions incloses al Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV). A Vilalba, connectaria amb les infraestructures ciclables previstes a l’eix de la C-35. Les obres d’ampliació del tram entre Sant Celoni i la Batllòria ja inclouen la construcció d’una via segregada en tot aquest tram.
Entre Vilalba i Sant Celoni, hi ha projectat un vial segregat que, en aquest cas, s’afegirà a l’ampliació de la calçada ja executada. Territori, a més, planteja connectar l’estació de tren de Palautordera amb la C-35 resseguint la BV-5301. Donarà continuïtat a la via que ja enllaça l’estació amb el nucli de Palautordera. A l’entorn de Mollet, Territori va anunciar al juny una inversió de 10 milions per fer una via ciclable fins a Montcada passant per la Llagosta i resseguint l’antiga N-152.
La demanda de les entitats per disposar de connexions segures per a la mobilitat diària entre municipis es fa extensible “a tot el Vallès”. És un dels objectius del Consorci de la Xarxa Pedalable del Vallès Oriental que formen aquestes mateixes entitats i altres de poblacions com Mollet, la Garriga, Llinars o Sant Antoni de Vilamajor. Plegades reclamen que es tiri endavant aquest consorci i volen que s’hi impliquin les administracions públiques (ajuntaments, Consell Comarcal, Diputació i Generalitat).
Aposten per un ens similar al Consorci de les Vies Verdes de Girona. Ja han tingut trobades amb el Consell Comarcal i una primera presa de contacte amb la Diputació. Esperen poder reunir-se amb representants del nou govern de la Generalitat properament. “Ens agradaria acabar l’any amb un compromís per poder-lo tirar endavant durant el 2025”, diu Aguilar.
Igual que amb Cardedeu, Granollers tampoc té vies segregades per a ciclistes que la connectin amb altres municipis de l’entorn com la Roca, Lliçà d’Amunt i Lliçà de Vall. A través de l’eix verd al voltant del riu Congost, sí que hi ha vies segregades amb les Franqueses i la Garriga, cap al nord, i Montmeló, al sud.