El 18,44% dels conductors implicats en accidents de trànsit que hi ha hagut al Vallès Oriental entre gener i novembre d’aquest any han donat positiu en el control d’alcoholèmia posterior que els han fet els Mossos. Segons dades facilitades a EL 9 NOU pel Servei Català de Trànsit, 33 conductors superaven el nivell d’alcohol permès: fins a 0,25 mil·ligrams d’alcohol per litre d’aire expirat de forma general i fins a 0,15 en els de camions, vehicles de transport de passatgers o conductors amb menys de dos anys d’experiència. En 146 casos, van donar negatiu.
Les xifres d’aquest 2024 són una mica superiors a les de 2023: aleshores es van detectar 38 positius als conductors implicats en 245 sinistres viaris. Representaven el 15,51%. En els darrers vuit anys, les xifres de positius en les proves fetes a conductors implicats en accidents de trànsit s’han mantingut força estables, entre el 15% i el 18% del total. L’any 2022 es va registrar un màxim amb 42 positius en 167 accidents, un 25% del total (vegeu quadre adjunt). En nombres absoluts, el màxim va ser l’any 2019 amb 56 proves que donaven nivells d’alcohol per damunt dels límits permesos.

En el cas del Moianès, hi ha més volatilitat en els percentatges perquè el total d’accidents on es fan proves d’alcoholèmia és més reduït. En aquests 11 mesos de 2024, s’han detectat tres positius en 21 accidents, el 14,29% del total. Respecte a l’any 2023, puja perquè hi va haver el 9,52% de positius, 4 entre 38 sinistres.
“Encara que creiem que hem begut poc, l’alcohol està multiplicant el risc de tenir un accident de trànsit i la gravetat de les lesions que es poden produir. L’alcohol i les drogues donen una falsa percepció de seguretat”, explica a EL 9 NOU Anna Pintó, sotsdirectora general de Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit.
Al global de Catalunya, el 41,7% de les víctimes mortals en accidents de trànsit, tant a vies urbanes com interurbanes, havien consumit alcohol, drogues o substàncies psicotròpiques. És una xifra encara superior a la que hi va haver l’any previ: el 40,1%. “La única taxa segura del tot és 0,0%”, afirma Pintó, que veu positiu el canvi de la llei de trànsit que impulsa la Direcció General de Trànsit al conjunt de l’Estat per reduir els actuals límits: “Qualsevol reducció de la taxa és positiva perquè augmenta la seguretat. Haurem de tendir cap al 0,0%.” Actualment, ja hi ha una taxa de 0,0% per als menors que condueixen alguns tipus de vehicles, com patinets.

Més enllà del conductor, Pintó destaca el paper que tenen la resta de persones que van al vehicle. “També és important l’actitud dels acompanyants”, sosté Pintó, que valora els avenços fets en els darrers anys: conductors que no proven l’alcohol si han de conduir –“Ja trobem molts cops una persona que no beu i que és la que condueix”–, persones que eviten agafar el vehicle si han begut i persones que rebutgen pujar al cotxe d’altres que han consumit alcohol o drogues pel risc que representa.
Estudi sobre els nivells d’alcohol amb Mossos i la UB
Més enllà de les dades que donen els controls o els registres d’accidents que fan els Mossos i les policies locals, el Servei Català de Trànsit està fent entre octubre, novembre i desembre 2.000 proves a conductors de forma totalment aleatòria. Forma part d’un estudi que es fa amb la col·laboració de la Universitat de Barcelona. “Ens donarà el percentatge de població catalana que consumeix sota l’efecte d’alcohol o les drogues”, exposa.