El Consell de Poble de Corró d’Amunt celebra enguany el seu 25è aniversari, amb un any de retard a causa de la pandèmia. Durant un quart de segle, aquest òrgan ha recollit les reivindicacions dels veïns i les entitats d’aquest nucli de població, un dels cinc pobles que formen les Franqueses, i les ha traslladat al consistori.
“La nostra funció és consultiva. Escoltem la gent. I allò que la gent ens diu, nosaltres ho expliquem a l’Ajuntament. A partir d’aquí, és el mateix Ajuntament qui decideix com respon a les nostres demandes. De vegades ens diu que sí, d’altres ens diu que no”, apunta el seu president i regidor d’Urbanisme, Jordi Ganduxé, en declaracions a EL 9 NOU.
Els inicis del Consell de Poble es remunten a l’any 1996. “Va sorgir com una iniciativa veïnal. Tots els veïns tenien moltes ganes de participar-hi. Però amb el pas dels anys sembla que aquella voluntat de participació hagi anat minvant, justament perquè el Consell només té capacitat consultiva però no pas executiva”, afirma Josep Vilaró, representant de l’Associació de Veïns de Sant Mamet de Corró d’Amunt al Consell de Poble i membre d’aquest darrer òrgan des de la seva constitució.
“El problema és que el Consell de Poble ha passat d’escoltar els veïns a escoltar les entitats. Quan va començar, qui el formava era la gent de Corró d’Amunt. Avui, en canvi, el formen les diferents entitats. I això ha fet que l’òrgan s’hagi anat trencant, perquè quan són les entitats i no les persones qui s’asseuen a parlar, cadascú acaba escombrant cap a casa encara que no ho vulgui”, intervé Josep Mauri, del Club Ciclista de Corró d’Amunt.
“Les entitats reben subvencions del Consell de Poble. Per tant, la seva llibertat està condicionada. Cal trobar la manera de garantir que totes aquestes entitats treballin per al bé comú i no sobre la base dels seus propis interessos. Cal que el Consell torni a ser un interlocutor únic i fort davant l’Ajuntament, i no un simple repartidor de subvencions on tothom va a la seva”, afegeix Vilaró.
Ganduxé, en canvi, defensa que l’òrgan continua tenint com a prioritat escoltar els veïns. “La raó de ser del Consell és millorar Corró d’Amunt, i en aquest sentit no ha deixat mai de recollir les propostes que fa la gent, ja sigui pel seu compte o a través de les pròpies entitats. A partir d’aquí procurem impulsar sempre les polítiques més adients, però sabent que l’última paraula la té l’Ajuntament. Hi ha coses que es poden aconseguir, i d’altres que no.” Tot i això, insisteix que “al llarg de tots aquests anys s’han pogut assolir moltes fites”.
“És cert que s’han aconseguit coses molt importants”, reconeix Mauri. “Però també n’hi ha d’altres que s’han quedat a mig fer, com l’asfaltat del camí de Can Cabessa.” “A hores d’ara se n’està redactant el projecte i es farà l’any vinent”, respon Ganduxé, qui defineix com a “bona i cordial” la relació del Consell de Poble tant amb el govern municipal de les Franqueses com amb els partits de l’oposició.
La commemoració oficial del 25è aniversari del Consell es va fer el 8 d’octubre passat a les Antigues Escoles de Corró d’Amunt. A l’acte hi van assistir tots els presidents que ha tingut l’òrgan al llarg de la seva història, a més d’una representació de l’Ajuntament encapçalada per l’alcalde, Francesc Colomé, qui també havia estat president del Consell de Poble.