Els nivells de sorolls s’han reduït en més de sis decibels a gairebé 20 quilòmetres de carrers de Granollers, que representen el 13% del total. Són dades recollides en el Mapa de capacitat acústica de la ciutat, que s’ha elaborat a partir de les mesures fetes entre 2021 i 2022 i que actualitzen l’anterior estudi del 2015.
Entre les zones que registren aquesta davallada, hi ha carrers del centre de la ciutat –coincideix amb vials on s’han fet actuacions urbanístiques per donar prioritat als vianants–, l’entorn de la ronda Sud i a la carretera de Lliçà. El ple de dimarts va aprovar per unanimitat el document.
En canvi, hi ha punts on s’ha detectat un increment del soroll. En concret, augmenta en més de sis decibels en 12,5 quilòmetres de carrers, gairebé el 9%.
Entre les zones on això passa hi ha el barri del Lledoner. Albert Camps, regidor de Medi Ambient, ho va justificar pel creixement urbanístic que ha experimentat aquest sector en els darrers anys. Tot i la pujada, va comentar Camps, els nivells aquí són baixos i estan dins dels límits.
També hi ha hagut augments en punts de la carretera de Caldes, de la carretera del Masnou i del carrer Joan Enric Dunant, paral·lel a les vies de la línia de França, i a l’entorn de vials de zones industrials com el camí Ral, a la zona del polígon el Raiguer, el polígon Can Gordi i a l’entorn del Parc Firal. “En general, hi ha un increment en zones industrials i avingudes perifèriques cap on s’ha traslladat el trànsit”, va dir Camps, que va fer-ne una lectura positiva perquè són també zones on hi ha menys densitat residencial.
El mapa acústic també posa de manifest que durant el dia en un 80% dels metres de carrer de Granollers no se superen els límits recollits en els objectius de qualitat acústica aprovats. En canvi, a la nit, aquest percentatge es redueix per sota del 60% perquè s’apliquen límits de soroll més baixos. Hi ha valors de superacions moderats i alts en els grans eixos viaris i en zones properes a la via del tren. Camps va recordar que “s’observa una relació entre el nivell de soroll i el trànsit”. “On hi ha més trànsit, hi ha més soroll”, deia Camps, que constatava que “el soroll afecta la població”.
El treball estableix que, de dia, un 73% de la població no està afectada per superacions dels nivells màxims de so. De nit, baixa al 46%. Entre els afectats, en la majoria de casos, la superació del límit es considera lleu. Només el 0,01% de la població de Granollers està exposada a superacions dels nivells de soroll qualificades com a greus durant el dia. De nit, s’incrementa fins al 0,85%. Les zones afectades se situen als principals eixos de comunicacions o les línies de tren.
Camps destaca que actuacions com la que hi ha planificada a l’avinguda Sant Esteve “amb més verd, més voreres i carrils bici” ajudaran a reduir els nivells de soroll en aquest eix “com ha passat al carrer Girona”. El mapa acústic és una eina “que ens ajuda a marcar prioritats de futur”. La portaveu d’ERC, Núria Maynou, va coincidir que és “una eina que va molt bé per tenir un major coneixement de la ciutat”.
{{ comment.text }}