El desdoblament de la línia R3 entre Parets i la Garriga preveu expropiacions a unes 300 finques

Les Franqueses i Granollers són els municipis que sumen més finques afectades per les obres de desdoblament de la línia

El 9 Nou
30/01/2023
Granollers

El projecte per desdoblar la línia R3 entre les estacions de Parets i de la Garriga preveu expropiacions a prop de 300 finques entre els municipis de Parets, Montmeló, Granollers, Canovelles, les Franqueses i la Garriga, segons detalla la resolució de la Direcció General de Planificació i Avaluació de la Xarxa Ferroviària que depèn del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del govern de l’Estat.

La xifra de parcel·les afectades arriba a unes 320 perquè n’inclou algunes que només estan afectades per noves servituds de pas o per ocupacions temporals de superfície durant les obres.

Per municipis, les Franqueses és qui suma més parcel·les amb expropiacions de terreny (108). Per darrere, queda Granollers (95). La resta de municipis tenen xifres força inferiors: 33 a Montmeló, 32 a la Garriga, 22 a Parets i 20 a Canovelles.

Segons les dades publicades, la majoria de les expropiacions de terrenys afecten superfícies petites, per sota dels 100 metres quadrats i, en alguns casos, fins i tot, menys de 10. Entre els propietaris afectats, hi ha els sis ajuntaments per on passa la línia. Amb tot, sí que hi ha algunes finques de més de 1.000 metres quadrats. En molts casos, relacionades amb els ajuntaments.

Tot just aquesta setmana s’han signat en poblacions com Canovelles i les Franqueses les actes inicials del procés d’expropiació entre els afectats i l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) que havia incoat l’expedient d’expropiació forçosa en data 21 d’octubre de l’any passat d’acord amb el projecte de la duplicació de la via aprovat el gener de 2021. Els afectats poden presentar al·legacions.

Jordi Ganduxé, regidor d’Urbanisme de les Franqueses, confirma que l’Ajuntament presentarà al·legacions “per reduir l’impacte” que les expropiacions previstes poden tenir a camins o zones verdes municipals que consten com a afectats.

Al municipi, el desdoblament de la línia R3 afecta directament tres construccions, que caldrà enderrocar. Dues són privades: la masia de Can Rajol, al peu de la carretera de Llerona a la Garriga, i una casa a tocar de les vies i de la carretera de l’Ametlla. La tercera construcció és la caseta que hi ha al costat de les vies a l’altura de Can Baldich, a Llerona.

A Canovelles, entre les 20 finques afectades, n’hi ha sis que són de l’Ajuntament i dues que són comunitats de veïns. La majoria són construccions situades a l’avinguda de Canovelles que, per darrere, donen a la via del tren al tram entre el límit amb el terme de Granollers i la cruïlla amb el carrer Molí de la Sal.

Segons fonts municipals, “en tots els casos” són afectacions d’uns metres a patis o jardins que Adif necessita “per ampliar les zones de protecció o el mur”. “En cap cas, s’ha de tirar a terra cap construcció.”

Segons les mateixes fonts, es preveu que afectin els drets sobre l’espai però s’apunta que, en la majoria de casos, no perdran superfície dels patis o en veuran afectada una petita part. En el cas de l’Ajuntament, l’afectació és a la franja de zona verda al costat oest de la via cap al passeig de Lluís Companys –des Molí de la Sal fins al pont del carrer Indústria– i al parc de la Pau.

A banda, Adif té en marxa el procés de revisió de les finques més properes a la zona de les obres per poder detectar possibles afectacions derivades dels treballs.

LA PREGUNTA

Creu que Catalunya hauria de tenir un finançament diferent?

En aquesta enquesta han votat 347 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't