Els desplaçaments diaris entre el Vallès Oriental i el Vallès Occidental superen els que es fan entre el Vallès Oriental i el Barcelonès. Ho recull l’Enquesta de mobilitat en dia feiner (EMEF) de l’any 2023 que elabora l’Institut Metròpoli per encàrrec de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Segons aquest informe, l’any passat, els dies feiners es van produir 170.000 desplaçaments de mitjana entre els dos Vallesos incloent-hi tant la mobilitat amb vehicle privat com amb transport públic. En canvi, entre el Vallès Oriental i el Barcelonès en van ser 146.000.
La xifra representa un canvi respecte a les dades de l’any 2022, quan el Barcelonès era la principal comarca amb qui es relacionava el Vallès Oriental, amb 180.000 desplaçaments de mitjana els dies feiners. Aleshores, la relació entre el Vallès Oriental i l’Occidental es xifrava en 149.000 desplaçaments cada dia feiner.

L’any 2021, la relació entre el Vallès Oriental i el Barcelonès també era la que generava més mobilitat diària: 148.000 desplaçaments. Amb el Vallès Occidental, estava en 112.000. El 2020, l’any de la pandèmia, la relació entre els dos Vallesos es va imposar a la del Barcelonès, però amb una diferència mínima: uns 4.000 desplaçaments diaris més (de 116.000 a 112.000).

La relació del Vallès Oriental amb altres comarques és força inferior. L’enquesta de mobilitat de l’ATM va recomptar 44.000 desplaçaments diaris amb el Maresme (uns 6.000 menys que els recollits en l’estudi de 2022), 34.000 amb el Baix Llobregat (uns 8.000 més que l’any 2022) i 24.000 amb la comarca d’Osona que, en aquest cas, es van mantenir estables respecte a l’any previ. No hi ha xifres de la relació entre el Vallès Oriental i el Moianès ni del Moianès amb altres comarques perquè és inferior als 20.0000 desplaçaments diaris.
Les xifres de l’enquesta de 2023 també posen de manifest que la mobilitat en dia feiner entre el Vallès Oriental i el Vallès Occidental és més alta que la que hi ha entre el Vallès Occidental i el Baix Llobregat. En aquest cas, són 121.000 desplaçaments en dia feiner, 49.000 menys dels que registren els dos Vallesos.
Més desplaçaments interns
L’enquesta de l’ATM detecta un increment dels desplaçaments interns dins de la mateixa comarca del Vallès Oriental, una xifra que a banda de la mobilitat amb vehicle privat i transport públic també inclou els que es fan amb mobilitat activa: a peu, en bicicleta o patinet. Se’n fan 1.126.000, un 3% més que l’any 2022, quan eren 1.092.000. Des del 2020, després de la pandèmia de la covid, la mobilitat interna ha anat creixent de forma progressiva. En canvi, l’autocontenció –el nombre de desplaçaments interns respecte al total que es fan cada dia feiner– s’ha mantingut força estable, al voltant del 80% del total.
En concret, l’any 2023, els desplaçaments interns van representar el 79,5% de tots els que es van fer. És una xifra inferior de la que registren comarques com el Barcelonès i el Bages (89,7%), Osona (87,7%) o el Vallès Occidental (81,8%). En canvi, està per sobre d’altres comarques com el Maresme (77,8% de contenció) o el Baix Llobregat (76,7%).
El Moianès, la comarca amb menys autocontenció
El Moianès és la comarca de la demarcació de Barcelona que registra un índex més baix d’autocontenció en els desplaçaments lligats a la mobilitat en dia feiner. És només de 64,8%, amb un total de 32.000 desplaçaments en un mateix municipi o entre municipis de la mateixa comarca. Aquí, el volum de desplaçaments interns de dilluns a divendres també creix respecte al 2022: passa de 29.000 a 32.000, segons les dades de l’enquesta de l’ATM.
Tots aquests resultats són fruit d’una enquesta que es fa des de l’any 2003 a les persones majors de 16 anys que resideixen a l’àmbit de l’ATM per conèixer com és la seva mobilitat en dia feiner. No recull la mobilitat de les persones que no resideixen en aquest territori com turistes, població flotant o visitants. Tampoc es recompta la mobilitat de professionals que es desplacen per feina. El treball de camp es va fer en dos períodes: primavera i tardor. En el cas del Vallès Oriental, l’estudi de la tardor es va veure condicionat pel tall del trànsit ferroviari a la línia R3 entre les estacions de Parets i Figaró, lligat a les obres de desdoblament.