El dol gestacional o perinatal és aquell que es produeix quan la família perd el nadó durant l’embaràs, en el part o a pocs dies d’haver nascut. Un tema que continua sent tabú socialment i del qual costa generar conversa. És per això que, Maribel Gutiérrez, logopeda neonatal infantil i assessora de lactància; i Manuela Porter, cineasta, han fet el llibre i el documental Bressolant el dol.
En un acte diumenge passat al matí al Cinema Alhambra de la Garriga, les testimonis, les participants de la campanya de micromecenatge i altres veïnes del poble van poder veure per primera vegada el resultat del documental. “Tant al llibre com al documental comptem amb l’experiència d’11 testimonis, tots de la Garriga, que ens han explicat com han viscut elles el dol gestacional”, comenta Gutiérrez.
La voluntat del projecte, segons les seves creadores, sempre ha estat la de “convidar a la reflexió, veure quines actituds hem de tenir”, diu Gutiérrez, que sobretot apunta que “no s’ha de jutjar una mort segons el moment de la gestació en què es produeixi. El dolor no es pot calcular en setmanes”.
El procés de creació ha estat llarg, va començar fa més de tres anys, i ha comptat amb la participació de dones de diferents generacions. “Calia donar visibilitat a casos de generacions anteriors, a les quals no se les va tenir gens en compte”, segueix Gutiérrez.
El treball d’anys va concloure en més de set hores de metratge per al documental, que va acabar reduït a menys de 60 minuts. “El rodatge el vam fer al juny i vam decidir no fer servir imatges complementàries per tal de no trepitjar l’imaginari dels testimonis i respectar els dols i les experiències. El que sí que hem introduït són les obres que han fet artistes locals que, sense buscar el figurisme, han interpretat el dol”, explica Porter. Les peces d’art que apareixen al documental també es van poder veure exposades a l’Alhambra diumenge.
Un cop feta l’estrena, les creadores aspiren a poder moure Bressolant el dol pel territori. De moment, però, no hi ha cap altra data tancada. “Igualment, estem emocionades per donar a conèixer el llibre i el documental a tot arreu”, comenta Gutiérrez. “És un projecte fet amb pocs recursos, però que té un resultat amb el qual estem satisfetes. El nostre objectiu sempre ha estat generar un espai de debat”, acaba Porter.