QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Dos de cada tres trens en hora punta a l’R3 ja són de doble composició

Renfe ha posat més circulacions amb dos trens junts en els darrers dies

El 9 Nou
25/11/2022
Granollers

Renfe assegura que, des de la setmana passada, dos de cada tres trens que circulen per la línia R3 en hora punta ho fan en doble composició, és a dir, amb dos trens junts. Generalment, dues unitats del model 447 –el més habitual a la línia– que sumen sis vagons, 160 metres de llargària i una capacitat total per a unes 590 persones assegudes (243 per tren) i unes 1.100 en total (555 per tren).

Aquest percentatge de trens de doble composició a l’R3 des de la setmana passada representa una millora respecte a la situació anterior tot i que Renfe no la quantifica amb exactitud. Sí que detallen que es prioritza l’ús de trens de doble composició als matins en direcció Barcelona i, a la franja de tarda, en direcció Vic perquè hi ha més demanda d’usuaris. Segons Renfe, l’increment dels trens amb doble composició a l’R3 és fruit de l’anàlisi constant que fan de la demanda i, a la vegada, de la gestió del material mòbil que tenen.

L’augment de la capacitat de la línia –amb més trens o amb trens en doble composició– és una demanda que tant la Generalitat com els usuaris fan a Renfe.

Fonts del Departament de Territori han explicar a EL 9 NOU que les dues peticions s’han traslladat a Renfe i l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif). Sobre l’augment de freqüències, Adif els respon que la infraestructura en via única no permet col·locar més circulacions a les actuals.

Segons Territori, a la petició de més trens de doble composició, Renfe respon que ho fan sempre que poden però que el problema és la falta de material mòbil al conjunt de la xarxa. “Cal augmentar la capacitat”, assegura Maria Coma, membre la plataforma Perquè no ens Fotin el Tren i veïna de la Garriga. “La situació de saturació a la línia requereix trens dobles però no de forma puntual, els requereix sempre”, diu Coma, que veu l’oferta actual “totalment insuficient”. A més, destaca que el pas de trens dobles “no és regular”. “Potser un tren que generalment és doble un dia apareix curt –només un tren– o a l’inrevés.”

Per Adrià Ramírez, president de l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), “cal que posin trens dobles i que estudiïn bé allò on és més necessari”. Per això, reclama un treball d’optimització dels recursos ferroviaris que té Renfe. És una mesura que creuen que cal fer a curt termini, igual que la millora de la informació als usuaris.

Preveure la compra de nous trens

Ramírez ressalta la importància de planificar la compra de nous trens per poder donar cobertura a la millora de la infraestructura que representaran obres com el desdoblament entre Parets i la Garriga o l’ampliació de les andanes de l’estació d’Arc de Triomf, a Barcelona: permetrà que s’hi aturin trens Civia de doble composició –200 metres de llarg i capacitat per a unes 1.500 persones (550 assegudes)– que ara no ho poden fer.

L’obra beneficiarà, en primer terme, la línia del Maresme perquè té més problemes de saturació. Però, de retruc, pot ajudar a incrementar les dobles composicions de trens 447 a l’R3 i permetre, en un futur, dobles configuracions de Civia a l’R3 si la demanda ho justifica.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 146 persones.