QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Dos taxis elèctrics a Granollers

Fins ara tenien vehicles de gasoil, molt més contaminants

Fe Deza i Arnau Biete són els dos primers taxistes de Granollers que han apostat per incorporar un vehicle elèctric per a la seva feina. Biete acaba d’estrenar un Tesla del model Y –el tipus SUV– el mateix model que Deza va incorporar l’any passat. Tots dos, fins ara, treballaven amb vehicles de gasoil, un Mercedes i un Skoda. Tot i que la presència de vehicles elèctrics a la flota del servei urbà de taxis de l’àrea de Granollers –aplega una cinquantena de llicències entre les de Granollers, Canovelles, les Franqueses i Lliçà d’Amunt– és encara força reduïda, sí que la meitat són vehicles híbrids.

“Feia temps que hi anava al darrere i abans de comprar l’Skoda ja ho vaig estar mirant però encara hi havia incertesa sobre l’autonomia, els tallers o els punts de càrrega”, comenta Deza, que amb Biete formen part del grup Ràdio Taxi Granollers, que aplega 11 llicències. “Hi portava molt temps darrere i ara m’he decidit”, comenta ell.

El model de Tesla que tenen té una autonomia d’uns 420 quilòmetres. “Per un dia normal de feina, n’hi ha prou”, comenta Biete. Per això, tots dos taxistes s’han instal·lat un punt de càrrega a casa i hi carreguen el cotxe a la nit amb les tarifes elèctriques adaptades amb preus més baixos en aquesta franja horària.

Carreguen fins al 80% de la bateria, seguint les recomanacions del fabricant. “I si tens un desplaçament llarg i gastes més la bateria, sempre et pots parar a fer una càrrega mentre aprofites el temps per dinar o algun altre moment. Has de canviar el xip”, detalla Deza. Per exemple, quan fan viatges a l’aeroport del Prat, aprofiten la tornada per aturar-se a uns supercarregadors específics per a Tesla que hi ha a Sant Cugat del Vallès. Tots dos taxistes defensen que hi hauria d’haver més carregadors públics –i, per ara, gratuïts– a Granollers.

Asseguren que els que hi ha molt sovint estan plens. En canvi, “en els que hi ha de pagament [en llocs privats com el Viena del Ramassar o algunes benzineres], no tens problema per carregar”, exposa Biete.
A banda del motiu ambiental, els dos taxistes han fet l’aposta pel vehicle elèctric per motius econòmics perquè la despesa en electricitat és molt inferior a la que tenien amb el vehicle de gasoil, al voltant del 25%. També tenen menys manteniment de mecànic.

Tots dos taxistes expliquen que els cotxes elèctrics criden l’atenció als clients. “A la gent li fa gràcia que sigui elèctric”, explica Deza, que fa 11 anys que treballa de taxista a la ciutat. “Hi ha gent que et pregunta i s’interessa per saber com funciona”, assegura Biete, que té llicència des del 2015. Creuen que el seu exemple pot motivar altres companys. “Els companys tenen por de l’autonomia”, diu Deza. “A Barcelona, Terrassa o Sabadell ja veus molts taxis elèctrics”, comenta Biete.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 164 persones.