La plataforma de Promoció del Transport Públic (PTP) i Perquè no ens fotin el tren han presentat de forma conjunta al·legacions a l’estudi informatiu del desdoblament de Montcada Bifurcació-Puigcerdà, per on circula l’R3, del tram Vic-Centelles. Consideren que hi ha “errors a millorar” com ara les “greus mancances” detectades amb la previsió d’accessos a les estacions, un fet que obligarà a fer recorreguts fins a les andanes “més complexos”.
Les dues plataformes d’usuaris també reclamen que es corregeixi un punt concret, la variant de Malla, per tal que es redueixi l’afectació a uns terrenys agrícoles. Si bé celebren que ja hi hagi un estudi informatiu del tram, retreuen al Ministeri de Transports falta de diàleg amb el territori.
En una atenció als mitjans, els representants de les dues plataformes han detallat els principals aspectes a corregir tot dient que ara és una “bona oportunitat” per fer una millora global de la línia. “Volem que sigui una mirada endavant i no saldar els comptes del passat”, ha dit Marc Janeras, portaveu de la plataforma Perquè no ens fotin el tren.
Pel que fa a les al·legacions, les plataformes consideren que l’estudi és “molt deficient” en el disseny de les tres estacions afectades: Balenyà-Tona-Seva, Balenyà-Els Hostalets i Centelles. En aquest sentit, consideren que no es té en compte ni l’entorn ni els trajectes a peu dels usuaris, fet que provoca recorreguts a peu per accedir a les andanes “més llargs del que seria raonable”.
Cal millorar la variant de Malla
Segons ha detallat el president de la PTP, Adrià Ramírez, l’estudi preveu dos possibles escenaris. Un primer, on només es planteja desdoblar sense fer cap més millora i un segon escenari, l’alternativa 2, on a banda del desdoblament preveu una millora global. Aquesta segona és la que les dues plataformes veuen amb bons ulls, ja que permetria “millorar la velocitat” del tren amb la reducció d’una corba a la variant de Malla. Ara bé, implica una major afectació d’uns terrenys agrícoles, un aspecte que les plataformes reclamen que es corregeixi perquè també està creant “rebuig” al territori. “Entenem que cal analitzar-ho bé”, remarca Ramírez, tot dient que caldria buscar una solució intermitja i redissenyar la variant. En aquest sentit, no veurien malament que en aquest tram concret s’hagués de rebaixar la velocitat del tram si això permet reduir l’afectació als terrenys.
Un altre aspecte que defensen és que el servei s’ajusti a les necessitats del territori. Segons Janeras, “no és posar una via on ja hi havia una via, sinó que cal una millora integral”. Subratllen que l’R3 té una “necessitat doble: uns serveis de rodalies que arribin fins a la Garriga, Vic Torelló i, eventualment Ripoll, amb una alta freqüència que pari a tot arreu i un servei Regions amb uns trens semidirectes que connectin el Ripollès i la Cerdanya amb Barcelona amb temps més competitius”.
Per tot plegat, insten totes les administracions a treballar conjuntament per aconseguir una “solució idònia” i creuen que qui ha de liderar la part final de les al·legacions és l’Oficina Tècnica de l’R3.
Reclamen reduir les afectacions dels talls per les obres
Les plataformes d’usuaris també volen millores per reduir dràsticament les afectacions dels futurs talls de la línia per les obres. Afirmen que per fer els 18 km del tram Mollet-la Garriga el tall ha sigut “molt dolorós” i es temen que es repeteixi el mateix amb les properes obres. “Ens van avisant de grans talls i ens esperen quatre trams així”, diu Janeras, que afegeix: “No podem estar 10 anys amb aquest suplici” perquè “s’està buidant la línia per la manca de servei”.
{{ comment.text }}