El nou programa del Departament d’Educació ha deixat sense educadors socials l’institut de màxima complexitat Bellulla de Canovelles i sis més de la comarca. El professorat del centre assegura que “la manca d’aquesta figura ja ha tingut un impacte immediat en el dia a dia del centre”, i denuncia que la retallada de places els deixa desemparats.
Això passa després que Educació es quedés sense els fons europeus que finançaven 85 places a tot Catalunya. El nou programa d’Educació contemplarà 60 places, 25 menys que fins al curs passat, redistribuïdes en altres centres. La consellera Esther Niubó els va transmetre que estudiarien els pressupostos, però ni educadors socials ni professors anticipen una rectificació a curt termini.
L’Institut Bellulla és un d’aquests centres de màxima complexitat, amb un alt percentatge d’alumnat en situació de vulnerabilitat social. L’educadora social Anabel Garcia liderava diversos projectes, des de l’aula d’acollida fins al Punt Lila, que ara han quedat desarticulats. A través d’aquests espais, l’alumnat més absentista li donava un sentit a anar a l’institut, alhora que es reforçaven algunes competències i se’ls orientava professionalment.
Una altra tasca fonamental era la coordinació amb Serveis Socials. Ara, “les famílies van perdudes”, explica Pau Matheu, professor de filosofia. Amb aquestes eines i un acompanyament personalitzat, Garcia podia donar resposta a les necessitats de l’alumnat: per motius econòmics, disfuncions familiars o problemes de salut mental, que en alguns casos escalaven a problemes de salut física, apunta. Defensa que els educadors socials són fonamentals per detectar els indicadors que assenyalen aquesta mena de conflictes, dur a terme la intervenció necessària i fer-ne un seguiment. A més, com que la retallada de places va anunciar-se a l’estiu, els treballadors com ella no han pogut tancar els processos amb l’alumnat.
Quan van rebre la notícia, diferents educadors socials van organitzar-se per reclamar la seva reincorporació a les escoles. Iolanda Gallego, l’educadora social de l’Escola Ponent de Granollers, és una de les treballadores que va liderar la protesta quan va quedar-se sense feina per a aquest curs. Lamenta la decisió d’Educació i reivindica la importància d’aquests professionals als centres. Sense educadors socials, són el professorat o bé els integradors els qui han d’apagar focs i assumir la responsabilitat de mediar conflictes complexos. En qualsevol cas, aquests professionals no tenen ni la formació ni les tasques d’un educador social. És cert que, molts cops, els educadors socials i els integradors treballen en paral·lel, però tenen funcions diferents, ja que els primers tenen més tracte amb les famílies i una visió més holística. “Un metge i un infermer no fan la mateixa feina”, il·lustra Gallego.
A l’estiu, van intervenir amb un manifest al Parlament i van tenir trobades amb Niubó per mostrar el desacord amb el nou programa i compartir la situació en el si de les escoles, les famílies i els claustres. La consellera va justificar davant dels treballadors afectats que es redirigirien les forces cap a centres prioritaris, però Matheu posa d’exemple el cas de les educadores Garcia i Gallego, que després de perdre la plaça al Bellulla i Ponent respectivament, no han estat destinades enlloc.
Professionals i centres educatius coincideixen que els educadors socials són una figura essencial en el dia a dia d’aquestes escoles. Així, no només denuncien que el nou programa d’Educació redueixi el nombre d’educadors socials, sinó que creuen que hauria de ser un plaça fixa. En aquest sentit, l’equip docent del Bellulla manifesta que “la figura de l’educadora social no pot dependre d’assignacions temporals i incertes; ha de convertir-se en un lloc de treball estructural, coherent amb la tasca essencial que desenvolupa”.