Les associacions de petits comerciants són a les portes d’una campanya de Nadal que, per segon any consecutiu, estarà marcada per l’encariment de les matèries primeres i la pèrdua de poder adquisitiu de la població. A tot plegat cal sumar-hi la competència d’internet i les grans superfícies, i la pressió creixent d’iniciatives com el Black Friday.
Amb tot, el petit comerç del Vallès Oriental afronta amb optimisme aquesta campanya. Després de l’experiència de l’any passat, en què la campanya es va tancar en positiu malgrat un context econòmic que ja era advers, el sector espera que els números tornin a quadrar després de Reis.
“La inflació persisteix. El cost de la vida ha pujat molt més del que havia pujat ara fa un any. Les famílies han perdut poder adquisitiu i, a priori, això vol dir que no podran fer la mateixa despesa que en campanyes anteriors. Però també cal tenir en compte que les festes de Nadal són molt importants, i això fa que molta gent hagi anat fent calaix per poder fer compres durant les properes setmanes. Això farà que la campanya s’animi”, observa el president de Pimec Comerç Vallès Oriental, Carles Gironès. “D’altra banda, cal tenir en compte que amb l’augment del cost de les matèries primeres, que no es pot repercutir al preu de venda, els comerciants perden marge de benefici”, alerta.
“Les circumstàncies són les que són i hem d’assumir que la gent té menys diners que altres anys. Partint d’aquest fet, el nostre objectiu no ha de ser que es gastin el mateix que solien gastar-se aleshores, perquè això seria absurd, sinó aconseguir que allò que es gastin ho inverteixin als comerços dels seus pobles i dels seus barris. Si la gent va a comprar al comerç local, farem una bona campanya”, apunta Isabel Martín Santolaria, presidenta de l’associació de comerciants Gran Centre de Granollers.
“Els comerciants estem a l’expectativa. L’any passat érem molt optimistes perquè sortíem de la pandèmia. Aquest any potser no ho som tant perquè a la gent se la veu poc animada, perquè el clima no ha acompanyat durant la tardor i perquè el context econòmic és complicat. Però si fem una bona campanya ens en podem sortir”, afegeix el president de l’associació Del Rec al Roc, també de Granollers, Esteve Banús.
“Cada Nadal estem a l’expectativa. Normalment les vendes s’aturen durant els dies del Black Friday, perquè no hi podem competir, però després tornen a animar-se durant el mes de desembre. L’any passat va ser bo, i aquest també podria ser-ho”, afegeix Francesc Rocasalbas, de Més que Comerç, entitat que agrupa botiguers del voltant del carrer Travesseres de la mateixa ciutat.
Encara des de Granollers, la presidenta de Comerç Ral, Gisela Comas, s’expressa en la mateixa línia: “Sempre som pessimistes, però al final la gent s’acaba animant. És cert que les compres cada cop es fan més a última hora i que els imports van baixant. Perdem marge de benefici, perquè augmenten els costos i nosaltres no ho podem repercutir als preus finals. Però tenim una clientela fidel que ens fa costat.”
“La campanya es presenta incerta, no ens enganyem. Però els botiguers hi posem moltes ganes i confiem que la gent acabarà responent. És la campanya més important de l’any. Fins i tot hi ha comerços que s’hi juguen quadrar tot l’exercici”, explica el president de Comerç Actiu Canovelles, Joan Girbau.
“La incògnita sobre com anirà Nadal sempre hi és. És fonamental que vagi bé perquè és una campanya crucial per a tothom. El que cal és explicar tot allò que podem oferir perquè la gent entengui que no ha de sortir de la Garriga per comprar el que necessita. Al nostre eix comercial hi ha de tot, i el petit comerç és sinònim de proximitat i confiança”, intervé Mònica Sabata, presidenta de l’ASIC de la Garriga.
Més optimista encara es mostra el seu homòleg de l’UCIC de Caldes, Xavier Abel: “La campanya de Nadal es presenta bé. Les despeses pugen, és cert, però els comerços som resilients. Potser no vivim el millor moment, perquè el context és advers, però de moment sobrevivim i això ens permet confiar que vinguin temps millors.” “Tinc la sensació que el consum s’ha parat una mica durant els darrers mesos. Però això no vol dir que haguem de fer una mala campanya. De fet, les compres de Nadal solen activar-se a partir del pont de la Puríssima”, afegeix Estel Armengol, de Les Franqueses Comerç.
“La competència d’internet i les grans superfícies existeix i continuarà existint, però la nostra aposta passa per donar valor al comerç local i de proximitat, trobar el detall únic i ideal per cada client a través d’un assessorament personalitzat i de qualitat. Això no ho pot donar ni internet ni les grans superfícies. Volem creure que la clientela del poble ens continuarà donant suport i els ho volem agrair”, conclou una portaveu de la Xarxa de Comerç de Cardedeu.