El govern català ha comunicat aquesta setmana a l’Ajuntament de Sant Feliu la voluntat de construir la variant de la C-59 al poble a partir de 2025. Per fer-ho possible, s’ha inclòs el projecte dins el Programa d’Encàrrec d’Actuacions (PEA), que es va aprovar el 2 d’agost. El document, que fixa i calendaritza tota la despesa de la Generalitat, preveu que el cost de construcció de la variant sigui de 40,8 milions d’euros, dels quals 1,2 milions estarien destinats a expropiacions.
Amb la nova previsió, les obres, que començarien l’any 2025, afectarien un tram de cinc quilòmetres que anirien del 20 al 25. Segons els tempos que ha comunicat el Departament de Polítiques Digitals i Territori, es preveu que l’obra es liciti l’any 2024 i es reparteixin en diverses inversions que es faran entre 2025 i 2029. La inversió del primer any serà de 2,3 milions. La del segon, pujarà a 7 milions. El gener d’aquest any, Territori havia situat la licitació de les obres al 2023, un abans que ara.
Mercè Serratacó, alcaldessa de Sant Feliu, considera que el fet que s’hagi incorporat el projecte en aquest document representa un canvi important. “Per primera vegada, s’ha inclòs en aquest Programa d’Encàrrec d’Actuacions. Per tant, entenc que ens han pres seriosament.” “L’última vegada que vam estar parlant amb diferents partits d’aquest tema els vaig dir que em semblava fora lloc que s’aprovin reformes a la carretera C-59 de Caldes a Sant Feliu i de Sant Feliu a Moià, i no s’aprovi la variant. Sense la variant les dues obres no solucionen l’accessibilitat de la zona ni resolen la viabilitat de la C-59.”
Fa més de 20 anys que la població reclama aquesta nova infraestructura que suposaria un canvi substancial per al dia a dia dels seus veïns. Era una demanda que en les passades eleccions municipals tots els partits que es presentaven a Sant Feliu ho incloïen dins el seu projecte electoral. La via compta amb el trànsit d’una mitjana de 7.000 vehicles diaris, entre els quals hi ha vehicles de gran tonatge i transports de mercaderies i de persones, com tràilers, camions o autobusos. Aquest elevat volum de trànsit pel centre del poble també genera perill i augmenta la contaminació acústica i ambiental.
“Representarà un canvi important per a la població. Ara, amb la C-59 travessant el poble pel mig ho tenim molt complicat per poder promocionar el polígon industrial i el comerç que hi ha a la carretera ha decaigut”, apunta Serratacó.
El PSC reclama que es compleixi la promesa del 2023
Al gener, el PSC va presentar una proposta de resolució que instava el govern a impulsar la construcció de la variant, que té un projecte aprovat l’any 2016. La inversió prevista era de 35 milions. Es va aprovar amb l’única abstenció de la CUP. En aquest sentit, des del PSC insisteixen que, tal com havien promès des del govern, s’inclogui la inversió en els pressupostos 2023.
L’exalcalde Pere Pladevall també ha estat crític. “Torna a ser una altra de les seves fugides endavant. S’ha de fer, tant sí com no, l’any 2023 tal com es va aprovar al Parlament”, escriu a Instagram.